خواص صابون بابونه

خواص صابون بابونه

خواص صابون بابونه

قبل از بحث و بررسی خواص صابون بابونه، لازم است شما ابتدا با ساختار گیاه بابونه و علت استفاده زیاد آن در صنایع آرایشی و بهداشتی آشنا شوید. ما با بررسی دقیق خواص و مزایایی که در خواص صابون بابونه است را برای شما توضیح دادیم. صابون بابونه به دلیل انواع مواد ریز مغز یک لایه بردار سطحی و کلیدی مهم در درمان لک، جوش و جای جوش روی پوست است.

خواص گیاه بابونه - خواص صابون بابونه

گیاه بابونه چیست؟

اسم بابونه نام رایج آن در زبان فارسی است که در انگلیسی به نام مینای چمنی (نام علمی: Bellis perennis) گفته می‌شود. این گیاه از دسته کاسنیان که یک گیاه آوندی گل دار با برگ های دو لبه‌ای است.

خواص دارویی و درمانی بابونه بسیار زیاد است، به دلیل همین خواص فراوان یک گیاه محبوب پر کاربرد مواد آرایشی و بهداشتی نظیر صابون بابونه است.

خواص گیاه بابونه :

بابونه به دلیل مواد کامازولن موجود در آن یک خاصیت ضد التهابی عالی محسوب می شود. از این ماده با تبدیل آن به عصاره برای انواع مواد آرایشی بصورت صابون یا کرم جهت درمان التهابات پوستی و سوختگی استفاده می‌شود. با توجه به خاصیت کامازولن از بروز حساسیت پوستی جلوگیری می‌کند.

گیاه بابونه یک گیاه پزشکی برای درمان انواع بیماری‌ از قدیم در طب سنتی تمدن مصری و یونان استفاده می‌شود. بابونه با دارا بودن مواد مغذی برای تقویت فولیکول‌ موها تاثیر بالایی برای ترمیم و رشد مجدد موها دارد.

علاوه بر این با خاصیت آنتی اکسیدان قوی به دلیل وجود مواد آلفابیزابولول، فلاونوئیدها و کامازولن که دارد اگر به بیماری پوستی آکنه پوست و صورت نیز دچار شده باشید، می‌توانید برای درمان بیماری آکنه استفاده کنید.

دیگر خواص صابون بابونه

جوان‌سازی پوست خواص صابون بابونه
 

جوان‌سازی پوست

افرادی که از بیماری پوستی هیپرپیگمانتاسیون که با تشکیل لکه های سیاه رنگ روی پوست باعث کک و مک شدن آن می شود و یا خانم‌هایی که به دنبال روشی آسان برای روشن سازی پوست خود هستند پیشنهاد می کنیم از خاصیت جوانسازی صابون بابونه استفاده کنند.

گیاه بابونه را خواص ترکیبی خود در آزمایشات مشخص کرده به دلیل وجود ماده فلاونوئیدها در روشن شدن پوست کمک زیادی می‌کند. با نفوذ به لایه های زیرین پوست و پر کردن فضای هالی که ناشی از پیری از پوست است در یکدست و جوان شدن صورت نیز کمک می‌کند.

حتی پیشنهاد می کنیم افرادی که به دلیل قرار گرفتن در آلودگی های زیست محیطی مانند دود سیگار، اشعه ماورای بنفش، محل های آلوده به مواد سمی که پوست آنها ممکن است به بیماری های مختلفی از قبیل کک و مک دچار شود از خواص صابون بابونه استفاده کنید.

  • لایه برداری قوی پوستی
  • درمان سیاهی اطراف چشم
  • درمان زخم و بریدگی پوستی
  • آنتی اکسیدان قوی برای پوست بدون حساسیت
  • برطرف کننده اگزما
  • پاک کننده قوی آرایش
  • مرطوب کننده موثر پوست

خواص صابون بابونه در شفاف کنندگی پوست

به دلیل وجود خاصیت سفید کنندگی پوست با کاهش ملاتین در شفاف یازی پوست تاثیر بالایی دارد. با تقویت ملاتین پوست از بروز لکه و جوش جلوگیری می‌کند. خواص صابون بابونه در محو کنندگی و کمرنگ کردن زخم های پوست تاثیر بالایی دارد.

خواص صابون بابونه در مرطوب کردن پوست

ما در بیوتی گیاهی همیشه تاکید داریم از صابون های صنعتی و شیمایی برای مرطوب کنندگی پوست و مو استفاده نکنید. چرا که مواد آن از فرمولاسیون شیمیایی تهیه می‌شود که باعث ایجاد مشکلات مختلفی در پوست و مو می‌شود که هیچ فروشنده ای به آن اشاره نمی‌کند.

صابون بابونه با خاصیت عالی و طبیعی خود که دارد، رطوبت پوست را در خود حفظ می‌کند و اجازه نمی‌دهد پوست خشک شده و دچار حساسیت شود. هیچ ماده شیمایی و نگهدارنده مصنوعی در این صابون استفاده نمی‌شود.

خواص صابون بابونه یک پاک کننده عالی آرایش
 

صابون بابونه یک پاک کننده عالی آرایش

افرادی که به ناب دلایلی مجبور هستند مدت زمان زیادی در بیرون باشند و به تبع با عرق و عوامل محیطی پوست آلوده می شود می توانند از صابون بابونه برای پاک کنندگی پوست خود از ناخالصی و مواد مضر استفاده کنند.

همچنین به دلیلی آنتی اکسیدان قوی به نام آپی ژنین که دارد یک پاک کننده عالی برای بعد از آرایش است. پیشنهاد می‌کنیم چنانچه از کرم های پوشی و لایه‌ای یا مواد آرایشی غلیظ و ضد آب استفاده کردید، از صابون بابونه برای بازگردانی صورت به حالت اولیه با حفظ شادابی استفاده کنید.

خواص صابون بابونه برای رفع خارش پوست

افرادی که از پوست حساس برخوردار هستند و در استفاده از ماسک و مواد مختلف برای رفع این حساسیت استفاده می‌کنند پیشنهاد می کنیم صابون بابونه را امتحان کنند.

صابون بابونه با ایجاد یک لایه محافظ در زیر پوست با پوشش سلول از بخار شدن آب پوست جلوگیری می‌کند. نتیجه کار باعث می شود پوست از رطوبت مناسب برخوردار شده و دچار خارش نشود.

همچنین افرادی که از خارش پوست رنج می‌برند، می‌توانند با مالیدن کف صابون بابونه روی نقطه خشک مثل جوش به مدت 2 دقیقه آن را به آرامی به صورت دورانی ماساژ دهند تا خاصیت معجزه آسای آن را ببینند. صابون بابونه مانند دیگر صابون‌ها باید روی دوباره استفاده شود. استفاده بیش از حد عوارضی به دنبال خواهد داشت.

تا اینجا با خواص صابون بابونه روی پوست صورت آشنا شدید. در ادامه قصد داریم برای مطالعه آزاد و بیشتر به دیگر خواص مواد مختلف صابون بابونه برای استفاده در دیگر جاهای بدن مانند ناحیه تناسلی و زیر بغل بحث کنیم تا بیشتر با خواص این صابون معجزه آسا آشنا شوید.

پیشنهاد ما برای مطالعه : خواص گیاه آلوئه ورا

صابون بابونه، شفاف کننده پوست موضعی

صابون بابونه به عنوان یک لایه بردار در لوازم آرایشی و زیبایی استفاده می شود. جدا از این خواص می توانید برای بخش های مختلف بدن خود نیز از این صابون در موقع حمام استفاده کنید.

شستشوی موی رنگ شده با صابون بابونه
 

شستشوی موی رنگ شده

با توجه به خاصیت لایه برداری صابون بابونه علاوه بر استفاده در پوست می توانید برای موهای سر نیز استفاده کنید.

صابون بابونه با از بین بردن سلول های مرده و باز کردن منافذ هوایی پوست باعث سر زندگی و براق شدن موی سر می شود. علاوه بر این به دلیل اینکه از هیچ ماده شیمایی استفاده نشده است به رنگ مو لطمه ای وارد نمی کند.

از بین بردن شپش مو با صابون بابونه

شپش سر حشره ای انگل مانند و بسیار سمج است که روی موی سر و ابرو و مژه می تواند وجود داشته باشید. این حشره وقتی دسترسی خود به پوست را نداشته باشد می میرد. ولی در طول مدت ممکن است با ضعیف کردن و از بین بردن مو باعث ریزش مو شود.

در کودکان و خردسالان و افرادی که به نوعی با افراد مختلف سر و کار دارند ممکن است روی سر خود داشته باشند. وقتی کودکی مبتلا شود ناخواسته بقیه اعضای خانواده را هم دچار خواهد کرد. درست است شپش برای مو مشکلی خاص نیست ولی باعث ایجاد خارش شدید در پوست سر می شود.

یکی دیگر از خواص صابون بابونه از بین بردن شپش موها چه موی سر، ابرو یا مژه می باشد. این صابون با خاصیت آنتی اکسیدان طبیعی گیاه بابونه از تنفس و رسیدن اکسیژن به شپش جلوگیری کرده و باعث خفگی و رفع آن از موی سر می شود. علاوه بر این به دلیل جوان سازی موی سر به ترمیم موهای آسیب دیده از شپش سر نیز کمک می‌کند.

رفع سیاهی پوست زیر بغل با صابون بابونه
 

رفع سیاهی پوست زیر بغل با صابون بابونه

تیرگی کشاله ران و زیر بغل عموما به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. یکی از شایعترین علت های آن تولید یک رنگ ژنتیکی به نام کاروتنوئید است که سبب تیرگی ناحیه پوستی زیر بغل و کشاله ران می‌شود. در چین‌های بدن به دلیل وجود سلول‌های مرده عروق بدن این سیاهی نیر وجود دارد.

آکانتوز نگریکانس یک نوع بیماری پوستی است که در سنین 40 به بالا به دلیل اختلال در عملکرد غدد بخصوص در افراد چاق و مبتلا به دیابت به وجود می آید.

انداختن ژیلت، خاراندن و موم انداختن از دلایل دیگر سیاه شدن پوست ناحیه زیر بغل می باشد.

سعی کنید هر روز یا هر دو روز یکبار استحمام کنید. بعد از تمیز کردن و آبکشی و در هر بار با صابون بابونه محل زیر بغل خود را به مدت دو دقیقه با کف صابون ماساژ دهید تا مواد مغذی صابون به زیر پوست نفوذ کند.

رفع سیاهی پوست ناحیه تناسلی

اطراف ناحیه تناسلی همیشه به دلایل راه رفتن، نشستن و به هم سایده شدن بیشترین سلول مرده و نتیجه سیاهی آن را باعث می‌شود. اریتراسما  یک نوع بیماری پوستی است که بیشتر در ناحیه تناسلی چین و چروک ایجاد می‌شود.

برخی افراد هم به دلایل حساسیت های فصلی ممکن است به این تیرگی ناحیه دچار شوند. در هر صورت دلیل هر چه باشد می توانید با مصرف صابون بابونه با روشن سازی پوست این مشکل را تا حدودی برطرف کنید.

 

موارد مصرف  :

صابون بابونه با توجه به خاصیت زیادی که دارد هم به عنوان یک دارو و هم به عنوان یک شوینده قابل اطمینان خواص مختلفی در پوست و موی سر دارد که در ادامه به آنها به صورت خلاصه اشاره می شود :

  • درمان جوش و لک با صابون بابونه
  • درمان مشکلات حساسیت پوستی
  • درمان و ترمیم جای جوش های میکروبی
  • رفع خارش پوست و قرمزی آن
  • درمان بیماری های پوستی از جمله التهاب کهیر و اگزما
  • از بین برنده درماتیت
  • از بین بردن آلرژی پوستی
  • روشن کننده و نرم کننده پوست

 

روش مصرف :

یک جایگزین مناسب و عالی به جای صابون عادی است. پیشنهاد می کنیم برای جلوگیری از خشکی پوست و مشکلات دیگر پوستی از صابون گیاهی بابونه استفاده کنید.

برای استفاده از صابون ابتدا بدن و پوست خود را خوب خیس کنید. با مالش صابون به تمام اعضای بدن آن را به مدت چند دقیقه ماساژ دهید تا خوب جذب پوست شود. سپس با آرامی پوست خود را آبکشی کرده و تمیز کنید.

موارد منع مصرف صابون بابونه :

هیچ علایم خاصی مشاهده نشده است. در صورتی که به هر دلیل دچار خشکی پوست شدید و با پوست شما سازگاری نداشت استفاده نکنید.

ترکیبات صابون بابونه :

  • عصاره گل های بابونه
  • روغن های گیاهی (زیتون، کرچک، نارگیل،..)


سوال در مورد خواص صابون بابونه

تنها برای زخم های سطحی و خراشیدگی مناسب است. با از بین بردن خارش، قرمزی و الهتب پوست در درمان آن کمک می‌کند.

بله. علاوه بر خاصیت خوب شفاف کنندگی گزینه مناسب برای براق کردن مو و از بین بردن نواحی سیاه رنگ مانند زیر بغل است.

صابون بابونه عوارض خاصی ندارد. فقط اگر دیدید پوست شما حساس شد از مصرف آن خودداری کنید. علاوه بر این مراقب باشید وارد دهان یا چشم نشود.
بله. یکی از بهترین روش های درمانی برای درمان انواع آکنه و جای جوش و لکه های پوستی است. علاوه بر این به عنوان یک لسیون طبیعی در جوانسازی پوست نقش بالایی دارد.

 

4.1 / 5. 7

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *