درمان آکنه با بهترین روش

درمان آکنه با بهترین روش

درمان آکنه با بهترین روش

آکنه یا همان جوش صورت که در برخی مردم همان وش جوانی را به نام آکنه می شناسند. آکنه نوعی جوش است که عمده منشا آن ژنتیکی یا بر اثر عوامل دیگر به وجود می آید. ما در این مقاله می خواهیم با 13 روش خانگی و 7 روش مراقبت برای تسریع در بهبود جوش آکنه به شما کمک کنیم از دست آکنه‌ها به روش درمان خانگی راحت شوید.

 

آکنه چیست؟

یکی از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی می باشد که عموما همزمان با رسیدن افراد به سن بلوغ جوانی در مرد یا زن به وجود می آید. طبق تقسیم بندی بیماری آکنه جزو بیماری به نام زائده‌های پوستی مرتبط با مو محسوب شده است. آکنه توسط غدد چربی پوست با تولید چربی‌های اضافه و انباشته شدن آن روی هم که ناشی از فولیکول مو می‌باشد، باعث انسداد منافذ پوستی شده و در نتیجه ایجاد جوش آکنه می‌شود.

درمان آکنه به 13 روش خانگی
 

درمان آکنه به 13 روش خانگی

آکنه بیماری پوستی محسوب می‌شود که علل پیدایش آن به عوامل مختلف در فرد بر می‌گردد. آکنه با افزایش هورمون آندروژن بلوغ در برخی به صورت ارثی و برخی به علل چاقی یا مصرف برخی مواد و حساسیت به آن ایجاد می‌شود. اما روش‌های درمانی مختلفی برای درمان آکنه در خانه وجود دارد، که ما در مجله بیوتی گیاهی به 10 روش خانگی اشاره می‌کنیم.

کمبود آهن یکی از دلایل مهمی است که در درمان و کند شدن فرآیند از بین رفتن آن نقش دارد. اگر بدن شما دچار کمبود آن است پیشنهاد می‌شود از قرص‌های آهن استفاده شود.

عواملی که در به وجود آمدن آکنه نقش دارند :

  1. غذاهای دریایی که در آن ید زیادی وجود دارد.
  2. قرار گرفتن در محیطی با رطوبت زیاد
  3. خاراندن پوست و نتیجه تحریک آن
  4. استرس بیش از حد
  5. تغییر فصلی هورمون های بدن
  6. عرق کردن بیش از حد
  7. عدم رعایت نظافت پوست
  8. خوردن غذاهایی حاوی قند و چربی زیاد
  9. کمبود و عدم مصرف ویتامین مهم E و A

 

روش اول : ماسک صورت

شما در خانه ماسک خانگی  به چند روش و با ترکیب مواد مختلف می‌توانید برای درمان جوش‌های آکنه درست کنید. این ترکیبات به دلیل وجود موادی مانند دارچین، روغن گیاهی یا عسل و یا ماست با هیدراته کردن پوست با آکنه مبارزه می‌کند. از ماسک می‌توانید در طول چند هفته یک بار استفاده کنید.

ماسک ماست به همراه عسل
 

ماسک ماست به همراه عسل

برای درست کردن این ماسک باید یک قاشق غذاخوری ماست را با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید. آن را به هم زده تا در هم حل شود. قبل از استفاده صورت خود را بشوید تا تمیز شود.

به آرامی مواد را به کل صورت و ناحیه ای که دارای جوش آکنه است پخش کنید. به مدت 10 دقیقه باید صبر کنید تا اثر آن کامل شود. بعد با یک پارچه تمیز و مرطوب به آرامی از روی پوست پاک کنید.

ماسک عسل به همراه دارچین و روغن نارگیل

برای تهیه این ماسک باید یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را با 2 قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید. سپس 1/2 قاشق غذاخوری دارچین را به آن اضافه کرده و خوب به هم بزنید.

صورت و محل مورد استفاده از تمیز کنید . این ماسک را اگر بخواهید روی صورت استفاده کنید، حتما دقت کنید دور چشم‌ خود نمالید. به آرامی ماسک را روی صورت یا محل مورد نظر خود پخش کنید.

باید به مدت 10 تا 5 دقیقه بگذارید در همان حال بماند تا اثر آن کامل شود. سپس با یک پارچه مرطوب به آرامی ماسک را از صورت خود تمیز کنید. خواص دارچین و عسل یک آنتی اکسیدان عالی برای مبارزه با آکنه است.

 

روش دوم : استفاده از روغن درخت چای

روغن حاصل شده از درخت چایی، یکی از مواد بسیار اثر گذار در متوقف کردن پیشروی و فعالیت آکنه است. کی توانید برای روش اول هم از ترکیب 2 قطره استفاده کنید تا خاصیت آن را بیشتر افزایش دهید.

ابتدا صورت خود را تمیز بشوید و خشک کنید. باید به نسبت 9 در 1 واحد ( 9 واحد آب +1 واحد روغن درخت چای) رقیق کنید. یک تکه پنبه تمیز را یا ماده رقیق شده خیس کنید، و به آرامی روی صورت خود بمالید. به مرور اگر حساسیت پوستی مشاهده نکردید می توانید نسبت را کمی قویتر کنید ولی باید به آرامی اینکار را انجام دهید تا پوست شما دچار حساسیت نشود.

افرادی که پوست حساسی دارند می توانند از ژله یا کرم آلوئه ورا به جای آب استفاده کنند.

استفاده از آب و سرکه
 

روش سوم : استفاده از آب و سرکه

با تنظیم PH پوست و به دلیل وجود مواد اسیدی با خاصیت جلوگیری از تکثیر باکتری‌ها، یکی از روش‌های عالی برای از بین بردن جوش صورت می‌باشد.

3 نسبت آب را با 1 نسبت سرکه مخلوط کنید. سپس صورت خود را تمیز بشوید. با پنبه ای آغشته به این ترکیب به آرامی روی جوش‌ها بمالید. باید 10 دقیقه صبر کنید تا خاصیت آن اثر کند. اینکار را می‌توانید در طول روز بارها تکرار کنید و در هر بار صورت خود را با آب تمیز بشوید. پیشنهاد می‌شود برای جلوگیری از حساسیت از کرم مرطوب کننده استفاده شود.

روش چهارم : تغذیه سرشار از امگا 3

غذاهایی که غنی از چربی اشباح شده و امگا 3 است را در مصرف خوراکی روزانه خود قرار دهید. ماهی قزل آلا، گوشت قرمز و مرغ که خالص و بدون چربی باشد توصیه می‌شود. می‌توانید از سبزیجات مختلف هم برای تامین و تنظیم انسولین خون و تنظیم قند خون استفاده کنید.

هر چقدر تغذیه شما سالم‌تر باشد به همان مقدار در بهبود آکنه موثر خواهد بود. می‌توانید برای کنترل اشتها از تخم کد و تنبل و ماست هم استفاده کنید.

روش پنجم : مرطوب نگه‌داشتن پوست

پوست خشک باعث تحریک و افزایش فعالیت آکنه می‌شود. پیشنهاد می‌شود با استفاده از کرم‌های گیاهی مرطوب کننده پوست خود را مرطوب نگهدارید. بر خلاف باور عموم آکنه هم باید مرطوب باشد تا از حساسیت پوستی جلوگیری کند.  کرم گیاهی روغن نارگیل، کرم گیاهی آلوئه ورا از کرم‌هایی هستند که خاصیت عالی دارند.

روش پنجم : مرطوب نگه‌داشتن پوست

اگر بخواهید آنتی اکسیدان قوی در بین میوه‌ها پیدا کنید پوست موز به دلیل داشتن لوتئین یک ماده طبیعی برای کاهش تورم و قرمز جوش می‌باشد.  پوست موز با تحریک سلول‌های سالم مو جوش‌ها را کم رنگ و التهاب‌های قرمز رنگ را از بین می‌برد.

روش استفاده از پوست موز برای درمان آکنه :

یک موز تازه تهیه کنید. پوست آن را بکنید و به قطعات کوچم بند انگشتی تبدیل کنید. به آرامی به صورت دورانی روی جوش خود بمالید. وقتی احساس کردید کامل پوشش داده شده به مدت 30 دقیقه بگذارید بماند و بعد با آب بشوید.

ستفاده از یخ برای درمان آکنه
 

روش ششم: استفاده از یخ برای درمان آکنه

اگر جوش‌های شما ریز است می‌تواتید از یک قطعه یخ استفاده کنید. برای این کار مقداری یخ را به مدت کوتاهی روی جوش آکنه قرار دهید. این روش در رفع جوش کمک می‌کند.

روش هفتم : استفاده از تمر هندی برای درمان آکنه

عصاره تمر هندی یکی از مواد پر کاربرد در ساخت لوازم آرایشی می‌باشد که خاصیت آنتی اکسیدانی خوبی برای خنثی کردن و از بین بردن چربی‌های اضافه روی پوست دارد. برای استفاده عصاره تمبر هندی باید نصف قاشق چای خوری را با مقدار زرد چوبه مخلوط کنید و روی دو باره روی چوست استفاده کنید.

حداکثر زمانی که بعد از مالیدن این عصاره روی پوست باید روی پوست بماند 15 دقیقه است. بعد از این مدت با آب ولرم آن را بشوید. برای اثر بهتر می‌توانید از مقداری عسل هم استفاده کنید.. این روش علاوه بر روشن شدن پوست و از بین بردن سلول های مرده با تمیز کردن منافذ پوست مواد جلوی تجمع مواد چربی را می‌گیرد.

روش هشتم : استفاده از گردو برای درمان آکنه

گردو نیز مانند خانواده تمر هندی به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد با سلنیوم ویتامینه A و E در تمیز کردن و جلوگیری از تجمع چربی‌های اضافه در منافذ پوست جلوگیری می‌کند. برای درست کردن ماسک گردو باید مقدار از آن را با شیر مخلوط کرده و بصورت یک ماسک روی صورت بکشید.

روش نهم: استفاده از حنا برای درمان آکنه

حنا جدا از خواص رنگی از نظر درمان آکنه تاثیر بالایی دارد. برای اینکار مقداری حنا با تمر هندی و دو قاشق غذاخوری سرکه سیب مخلوط کنید تا یک ماسک درست شود. مانند روغن به آرامی روی پوست خود بمالید. تکرار این ماسک در روز به مدت 3 تا 4 بار نتیجه عالی از تمیزی و درخشانی پوست به شما ارمغان می‌آورد.

افرادی که پوست حساسی دارند از مصرف ماسک حنا خودداری کنند. مراقب باشید حنا به چشم نخورد. حنا را به مدت کوتاه استفاده کنید تا از مسمومیت و سردرد جلوگیری کنید.

استفاده از آبلیمو برای درمان آکنه
 

روش دهم : استفاده از آبلیمو برای درمان آکنه

ویتامین C همیشه برای پوست مانند یک سوخت بوده که در شادابی و طراوت آن کمک می‌کند. لیمو به دلیل دارا بودن اسید سیتریک یک آنتی اکسیدان قوی برای از بین بردن جوش می‌باشد.

برای استفاده از آبلیمو، ابتدا صورت خود را به خوبی بشوید تا سطح آن تمیز شود. اگر بخواهید از آبلیموی خالص استفاده کنید ممکن است باعث سوزش پوست شود. برای جلوگیری می‌توانید با مقدار پنبه آغشته به آبلیمو روی بخشی کوچک از پوست خود بزنید اگر دچار سوزش شدید، باید برای از بین بردن سوزش مقداری ماست را با آن مخلوط کنید تا از شدت اسیدی آن کاسته شود.

روش یازدهم : استفاده از بخار آب برای درمان آکنه

بخار آب با تحریک و باز کردن منافذ پوستی در درمان جوش آکنه کمک می‌کند. همچنین آلودگی‌هایی که در منافذ پوست تجمع کرده است را تمیز خواهد کرد. این روش را می‌توانید روزانه استفاده کنید.

برای تمیز کردن پوست و رفع جوش‌های اضافی آکنه مقداری آب را بجوشانید. ذره ای بزارید آب سرد شود. بعد با پتو یا حوله‌ای بزرگ سر خود را روی بخار آب بگیرید. به مدت 10 تا 15 دقیقه باید تحمل کنید. بعد از این مدت پوست خود را به آرامی خشک کنید.

روش دوازدهم : استفاده از نعنا برای درمان آکنه

نعنا به دلیل دارا بودن خاصیت منتول یک داروی ضد الهتاب قوی و مسکن کاملا گیاهی برای درمان جوش می‌باشد. این خاصیت نعنا با کاهش قرمزی جوش، تورم آن را کنترل کرده و آن را قابل تحمل می‌کند.

برای استفاده از این روش مقداری برگ تازه نعنا را خوب بکوبید تا یک ضماد درست شود. این ضماد را به آرامی روی صورت خود بمالید. بعد از 10 تا 15 دقیقه صورت را آب سرد بشوید. این روش علاوه بر سرد کردن پوست در درمان آکنه اثر خوبی دارد.

روش سیزدهم: استفاده از ماسک خیار

خیار یک میوه تسکین دهنده و خنک کننده است. خیار را با چند روش می‌توانید به صورت ماسک درست کنید و خاصیت درمانی آن را چند برابر کنید.

ماست و خیار :

1 قاشق خیار له شده را 1 قاشق چایخوری ماست مخلوط کنید و روی پوست خود به صورت ماسک بکشید. مدت زمان اینکار 30 دقیقه می‌باشد.

ماسک خیار و سفیده تخم مرغ

یک روشی کاملا اثبات شده است. با از بین بردن خاصیت ضد الهاتبی جوش‌های سر سیاه نسب تبه درمان و قابل تحمل بودن آنها کمک می‌کند. برای درست کردن این ماسک یک خیار با یک سفیده تخم مرغ بصورت خمیر در آورده و آن را خوب به هم بزنید.

ماسک را روی صورت خود بمالید. برای فیکس کردن می‌توانید یک دستمال کاغذی را روی آن قرار دهید تا کاملا اثر کند. بعد از 20 تا 30 دقیقه می ‌وانید آن را با شستن از روی صورت خود تمیز کنید.

 

توجه کنید تمام روش‌های بالا به عنوان عمل  مراقب از پوست می‌باشد. اگر چنانچه به روش‌های بالا جوش‌های شما درمان نشد یا در دوره حاملگی هستید حتما به یک پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

مراقبت های ویژه برای درمان سریع آکنه
مراقبت های ویژه برای درمان سریع آکنه

7 روش مراقبت های ویژه برای درمان سریع آکنه

1 – هیچوقت جوش‌های ایجاد شده با دست نترکانید یا بر ندارید. آنها را فشار ندهید. این روش باعث تحریک و در نتیجه بدتر شدن وضعیت جوش‌ها روی صورت شما خواهد شد. اگر نوع جوش شما از نوع سر سیاه یا سفید است برای فشار دادن آنها از یک پزشک مو استفاده کنید.

2 – در هر روز روزی دو باره پوست خود را با آب ولرم به آرامی تمیز بشوید. سعی کنید از پاک کننده‌های ملایم استفاده کنید. نوع شستشو باید به گونه ای باشد که پوست را تحریک و جوش‌ها را قرمز نکند.

3 – هنگام خرید لوازم آرایشی در صورتی که پوست دارای آکنه است، دقت کنید روی بسته بندی آن کلمه non comedogenic حک شده باشد. کومدون باعث ایجاد به وجود آمدن جوش‌های ریز چربی که با چشم دیده نمی‌شود روی پوست خواهد شد.

4- اگر موی چربی دارید اجازه ندهید در هنگام ورزش کردن و کثیف شدن با پوست تماس داشته باشد. از لباس نخی استفاده کنید تا از تماس مو روی بدن خودداری شود. یا اینکه موهای خود را سفت جمع کنید و ببندید. موی چرب باعث تحریک پوست و در نتیجه به وجود آمدن جوش آکنه می‌شود.

5- اگر از دارو برای درمان آکنه استفاده می‌کنید اجاره دهید نتیجه مصرف آن بین 6 تا 8 هفته مشخص شود. بعد به طور منظم تا از بین رفتن آکنه استفاده کنید.

6- مصرف خودسرانه دارو باعث تحریک و بدتر شدن نتیجه درمان خواهد شد. همیشه مطابق دوز ارایه شده مصرف کنید.

7- اگر پوست شما دارای آکنه است، از قرار دادن آن در جلوی نور آفتاب خودداری کنید. اینکار باعث بدتر شدن جوش‌های آکنه خواهد شد. اگر دارو مصرف می‌کنید برخی از داروها با تغییر در هورمون پوستی آسیب پذیری چوست در مقابل آفتاب را بیشتر می‌کند.

می‌توانید از کرم‌های محافظ گیاهی استفاده کنید. کرم استفاده شده نباید دارای چربی باشد. از کلاه و عینک در طول روز استفاده کنید.

نکته :

روش‌های درمانی متنوع دیگری وجود دارد که در مقالات بعدی به ادامه بررسی آنها خواهیم پرداخت. ممکن است با خواندن این مقاله برخی سوالات در ذهن شما ایجاد شود که در ادامه با مطرح کردن این سوالات کمک کنیم در درمان و نگهداری از آکنه کمک کند.

 

پرسش و پاسخ

استفاده از غذاهای چرب به تنهایی اثر ندارد. بلکه عدم رعایت رژیم غذایی و استفاده از غذاهایی که دارای مواد قندی بالاست در به وجود آمدن جوش آکنه دخیل هستند.
برنزه کردن پوست تنها برای مدت کوتاهی اثر دارد. اما اینکار باعث به وجود آمدن مشکلات دیگری پوست از جمله خشکی پوست خواهد شد.
آخرین مرحله در دوره درمان است. اگر داروهای تجویز شده در از بین بردن جوش‌ها اثر نداشت از داروی راکوتان استفاده می‌شود. این دارو هم مانند دیگر داروها ممکن است باعث خارش و قرمزی پوست شود.

عوارض دیگر نظیر گیجی و خستگی از دیگر عوارض شایع این دارو است. می‌توانید با روش‌های درمانی بالا با مراقبت از پوست خود نیاز به این دارو را فراموش کنید.

 

3 / 5. 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *