درمان جوش صورت با طب سنتی

درمان جوش صورت با طب سنتی

درمان جوش صورت با طب سنتی

بسیاری از درمان های خانگی می توانند به بهبود جوش ها و زخم های آکنه افراد کمک کنند. درمان‌های خانگی برای آکنه عبارتند از کرم‌ها و ژل‌های گیاهی ملایم، روغن‌های ضروری، مکمل‌های طبیعی و برخی تغییرات ساده در شیوه زندگی را شامل می شود. در این بخش می خواهیم درمان جوش صورت با طب سنتی را مورد بررسی قرار دهیم.

آکنه زمانی ایجاد می شود که منافذ  پوستی مسدود شده یا با باکتری عفونی شوند. آکنه شایع ترین عارضه پوستی در ایالات متحده است که حدود 80 درصد از مردم در طول زندگی خود به آن مبتلا هستند.

افراد می توانند از داروهای خانگی خاصی برای کمک به تعادل سطح چربی پوست، کاهش التهاب، کشتن باکتری ها و جلوگیری از بروز آکنه در آینده استفاده کنند.

هنوز شواهد علمی زیادی برای اثبات اثربخشی بیشتر داروهای خانگی وجود ندارد. در این مقاله، شواهد فعلی برای برخی از داروهای خانگی که ممکن است برای افراد مفید باشد را مورد بحث قرار می‌دهیم.

درمان های خانگی برای آکنه

برخی از محبوب‌ترین درمان‌های خانگی برای آکنه شامل استفاده از عصاره‌های گیاهی طبیعی است که بسیاری از آنها صدها سال است که پزشکان طب سنتی از آنها استفاده می‌کنند.

در زیر، بهترین درمان‌های خانگی برای آکنه، آنچه که تحقیقات می‌گویند و تغییرات سبک زندگی که می‌تواند کمک کند،  را مورد بحث قرار می‌دهیم.

روغن درخت چای

روغن درخت چای یک ضد باکتری و ضد التهاب طبیعی است، به این معنی که ممکن است P. acnes، که باکتری عامل آکنه است را از بین ببرد. و یکی از موارد اصلی در درمان جوش صورت با طب سنتی می باشد

خواص ضد التهابی روغن درخت چای به این معنی است که می تواند تورم و قرمزی جوش ها را نیز کاهش دهد.

یک مطالعه مروری در سال 2015 به شواهد موجود در مورد روغن درخت چای و آکنه پرداخت. محققان دریافتند که محصولات روغن درخت چای می توانند تعداد زخم های آکنه را در افراد مبتلا به آکنه خفیف تا متوسط کاهش دهند.

این مطالعه نشان داد که روغن درخت چای ممکن است مانند 5 درصد بنزوئیل پراکسید، که یک داروی رایج بدون نسخه (OTC) برای آکنه است، موثر باشد.

نحوه استفاده از روغن درخت چای

افراد می توانند عصاره درخت چای را به صورت کرم، ژل یا روغن ضروری روی آکنه خود بمالند. اگر مردم از روغن های ضروری استفاده می کنند، همیشه آنها را ابتدا در روغن حامل رقیق کنید.

طیف وسیعی از محصولات روغن درخت چای به صورت آنلاین نیز در دسترس است.

روغن جوجوبا

روغن جوجوبا یک ماده طبیعی و مومی شکل است که از دانه های درختچه جوجوبا استخراج می شود. این ماده یکی از مواردی است که در درمان جوش صورت با طب سنتی استفاده می شود

مواد مومی موجود در روغن جوجوبا ممکن است به ترمیم پوست آسیب دیده کمک کند، به این معنی که ممکن است به سرعت بخشیدن به بهبود زخم، از جمله ضایعات آکنه، کمک کند.

برخی از ترکیبات موجود در روغن جوجوبا ممکن است به کاهش التهاب پوست کمک کند، به این معنی که ممکن است قرمزی و تورم اطراف جوش‌ها، سرسفید و سایر ضایعات ملتهب را کاهش دهد.

در مطالعه ای در سال 2012، محققان به 133 نفر ماسک صورت خاک رس حاوی روغن جوجوبا دادند. پس از 6 هفته استفاده 2 تا 3 بار در هفته از ماسک ها، افراد بهبودی 54 درصدی را در آکنه خود گزارش کردند.

نحوه استفاده از روغن جوجوبا

سعی کنید اسانس جوجوبا را با ماسک صورت، ژل، کرم یا خاک رس مخلوط کنید و آن را روی آکنه بمالید. در غیر این صورت، چند قطره روغن جوجوبا را روی یک پد پنبه ای بریزید و آن را به آرامی روی زخم های آکنه بمالید.

کاربرد آلوئه ورا برای جوش
کاربرد آلوئه ورا برای جوش

آلوئه ورا

آلوئه ورا یک ضد باکتری و ضد التهاب طبیعی است، به این معنی که ممکن است ظاهر آکنه را کاهش دهد و از بروز آکنه جلوگیری کند. و در درمان جوش صورت با طب سنتی کاربرد دارد.

آلوئه ورا حاوی مقدار زیادی آب است و یک مرطوب کننده عالی است، بنابراین برای افرادی که پوست خشکی از سایر محصولات ضد آکنه دارند، مناسب است.

در یک مطالعه در سال 2014، محققان به افراد مبتلا به آکنه خفیف تا متوسط ​​ژل آلوئه ورا و کرم ترتینوئین، که یک درمان رایج آکنه OTC است، دادند تا به مدت 8 هفته از آنها استفاده کنند.

شرکت کنندگان در مقایسه با افرادی که فقط از ژل ترتینوئین استفاده می کردند، بهبود قابل توجهی در آکنه التهابی و غیر التهابی گزارش کردند.

نحوه استفاده از ژل آلوئه ورا

سعی کنید زخم های آکنه را تمیز کنید و سپس از یک لایه نازک کرم یا ژل با حداقل 10 درصد محتوای آلوئه ورا با منبع مطمئن استفاده کنید.

در غیر این صورت، افراد می توانند با ژل ها یا کرم هایی که حاوی آلوئه ورا هستند،  پوستشان را مرطوب کنند. تمامی این موارد برای خرید از فروشگاه های بهداشتی یا آنلاین در دسترس هستند.

عسل

هزاران سال است که از عسل برای درمان بیماری های پوستی مانند آکنه استفاده می شود. حاوی آنتی اکسیدان های زیادی است که می تواند به پاکسازی مواد زائد و زباله ها از منافذ مسدود شده کمک کند.

پزشکان از عسل در پانسمان زخم استفاده می کنند، زیرا خاصیت ضد باکتریایی و التیام دهنده آن دارد.

نحوه استفاده از عسل

با استفاده از یک انگشت تمیز یا پد پنبه ای، کمی عسل روی جوش ها بمالید. در غیر این صورت، عسل را به ماسک صورت یا بدن اضافه کنید.

سیر

بسیاری از پزشکان طب سنتی از سیر برای درمان عفونت ها و تقویت توانایی بدن برای مبارزه با میکروب ها و عفونت ها استفاده می کنند.

سیر حاوی ترکیبات ارگانوسولفور است که دارای اثرات طبیعی ضد باکتریایی و ضد التهابی است. ترکیبات ارگانوسولفور همچنین می تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کند، که به بدن در مبارزه با عفونت ها کمک می کند.

نحوه استفاده از سیر

برای مبارزه با التهاب و عفونت های ناشی از آکنه، افراد می توانند سیر بیشتری را به رژیم غذایی خود اضافه کنند. برخی از افراد حبه سیر کامل را می جوند، آن را روی نان تست می مالند یا آن را به نوشیدنی گرم تبدیل می کنند.

مردم همچنین می توانند پودر یا کپسول سیر را از اکثر فروشگاه های مواد غذایی و فروشگاه های بهداشت طبیعی خریداری کنند.

اگرچه بسیاری از منابع آنلاین توصیه می کنند که مردم سیر را مستقیماً روی جوش ها بمالند، این ممکن است باعث تحریک بیشتر پوست شود. سیر می تواند پوست را بسوزاند، بنابراین همیشه با احتیاط از آن استفاده کنید.

چای سبز برای درمان جوش
چای سبز برای درمان جوش

چای سبز

چای سبز حاوی غلظت بالایی از گروهی از آنتی اکسیدان های پلی فنل به نام کاتچین است.

اکثر افراد مبتلا به آکنه دارای مقدار زیادی سبوم یا روغن طبیعی بدن در منافذ خود هستند و آنتی اکسیدان کافی ندارند.

آنتی اکسیدان ها به بدن کمک می کنند مواد شیمیایی و مواد زائدی را که می توانند به سلول های سالم آسیب برسانند، تجزیه کند. چای سبز ممکن است به پاک کردن برخی از  بخش  و مواد زائد ایجاد شده در زخم های باز آکنه کمک کند.

چای سبز همچنین حاوی ترکیباتی است که ممکن است به موارد زیر کمک کند:

کاهش تولید سبوم پوست

کاهش آکنه

کاهش التهاب

نحوه استفاده از چای سبز

چای سبز ممکن است زمانی مفید باشد که افراد منبع قابل اعتماد آن را بنوشند یا از عصاره چای سبز روی پوست خود استفاده کنند، اگرچه محققان می گویند که شواهد فعلی محدود است.

با این حال، یک مطالعه نشان داد که پس از 8 هفته استفاده از عصاره چای سبز پلی فنولی، جوش های سرسفید و سر سیاه 79 و 89 درصد کاهش یافته است.

مردم می توانند چای سبز را در اکثر فروشگاه های خیابانی پیدا کنند. یافتن عصاره چای سبز سخت تر است، اما از برخی فروشگاه های بهداشتی یا آنلاین به راحتی در دسترس شما قرار میگیرد.

اکیناسه برای درمان جوش
اکیناسه برای درمان جوش

اکیناسه(سرخارگل)

اکیناسه ، همچنین به عنوان گل مخروطی بنفش شناخته می شود، ممکن است حاوی ترکیباتی باشد که به از بین بردن ویروس ها و باکتری ها از جمله P. acnes کمک می کند.

بسیاری از مردم بر این باورند که اکیناسه می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و التهاب را کاهش دهد و از آن برای مبارزه یا پیشگیری از عفونت ها از جمله سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده کند.

نحوه استفاده از اکیناسه

افراد می توانند از کرم های حاوی اکیناسه در مناطقی که ضایعات آکنه دارند استفاده کنند یا از مکمل های اکیناسه استفاده کنند.

کاربرد رزماری برای جوش
کاربرد رزماری برای جوش

رزماری

عصاره رزماری یا Rosmarinus officinalis حاوی مواد شیمیایی و ترکیباتی است که خواص آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی و ضد التهابی دارند.

تعداد کمی از مطالعات به تأثیر عصاره رزماری بر روی آکنه پرداخته‌اند، اما مطالعه‌ای در سال 2013 بر روی مدل‌های موش و سلول‌های انسانی نشان داد که عصاره رزماری می‌تواند التهاب ناشی از باکتری مولد آکنه P. acnes را کاهش دهد.

زهر زنبور عسل تصفیه شده

زهر خالص زنبور عسل دارای خواص ضد باکتریایی است. و در درمان جوش صورت با طب سنتی کاربرد دارد

در یک مطالعه در سال 2013، محققان دریافتند که زهر زنبور خالص می تواند باکتری P. acnes را از بین ببرد. افرادی که به مدت 2 هفته از مواد آرایشی با زهر زنبور عسل استفاده کردند، بهبودهایی در تعداد ضایعات آکنه داشتند.

در مطالعه‌ای در سال 2016، افرادی که ژل حاوی زهر زنبور خالص را به مدت 6 هفته روی صورت خود قرار دادند، شاهد کاهش ضایعات خفیف تا متوسط ​​آکنه بودند.

سم خالص زنبور عسل ممکن است یک عنصر مفید در آینده در داروهای آکنه باشد، اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

کاربرد روغن نارگیل برای جوش
کاربرد روغن نارگیل برای جوش

روغن نارگیل

مانند سایر داروهای طبیعی، روغن نارگیل حاوی ترکیبات ضد التهابی و ضد باکتریایی است. یکی از موارد مهم در درمان جوش صورت با طب سنتی می باشد.

این خواص به این معنی است که روغن نارگیل ممکن است باکتری های مولد آکنه را از بین ببرد و قرمزی و تورم جوش ها را کاهش دهد. روغن نارگیل همچنین ممکن است بهبود زخم‌های آکنه باز را تسریع کند.

نحوه استفاده از روغن نارگیل

سعی کنید روغن نارگیل خالص و بکر را مستقیماً به محل آکنه بمالید. روغن نارگیل را در فروشگاه های مواد غذایی وجود دارد که می توانید آن را تهیه کنید

تغییر سبک زندگی برای آکنه

در کنار درمان‌های خانگی، تغییرات خاص سبک زندگی می‌تواند تأثیر قدرتمندی بر حفظ سلامت بدن، کاهش چربی پوست و کاهش شعله‌ور شدن آکنه داشته باشد.

تغییرات سبک زندگی برای بهبود آکنه عبارتند از:

 هرگز به جوش ها دست نزنید

این  مورد میتواند بسیار وسوسه انگیز باشد، اما دست زدن به زخم های آکنه باعث تحریک پوست می شود، ممکن است جوش را بدتر کند و می تواند جوش ها را به نواحی دیگر گسترش دهد.

لمس کردن، مالش، فشار دادن یا ترکیدن زخم های آکنه نیز می تواند باکتری های بیشتری را وارد ضایعه کند و باعث عفونت بیشتر شود.

فشار دادن یک جوش می تواند باکتری ها و مواد زائد را بیشتر به داخل پوست فشار دهد، بنابراین جوش ممکن است بدتر از قبل برگردد.

در مورد زخم‌های بزرگ یا زخم‌های عمیق زیر پوست با پزشک صحبت کنید تا نحوه حذف ایمن آنها را بیابید.

 انتخاب پاک کننده مناسب

بسیاری از صابون‌های معمولی اسیدیته یا pH بسیار بالایی دارند و می‌توانند پوست را تحریک کنند و آکنه را بدتر کنند.

برای کاهش خطر تشدید آکنه و بهبود زخم ها، پاک کننده ها، شستشوها و شوینده ها را با PH نزدیک به pH طبیعی پوست در حدود 5.5 انتخاب کنید.

 استفاده از  محصولات مراقبت از پوست بدون چربی

محصولات روغنی یا چرب می توانند منافذ را مسدود کرده و خطر مسدود شدن آنها و ایجاد زخم های آکنه را افزایش دهند.

به دنبال محصولات مراقبت از پوست و لوازم آرایشی با برچسب “بدون روغن” یا “غیر کومدوژنیک” باشید که حاوی موادی هستند که به منافذ اجازه تنفس می دهند.

هیدراته ماندن

هیدراته ماندن بسیار مهم است زیرا بهبود زخم های آکنه را آسان تر می کند و خطر کلی شیوع را کاهش می دهد.

هنگامی که پوست خشک است، به راحتی می تواند تحریک یا آسیب ببیند و در نتیجه جوش ایجاد شود. هیدراته بودن همچنین باعث می شود که سلول های جدید پوست به درستی با بهبود زخم ها رشد کنند.

هیچ استانداردی برای مصرف آب توصیه نشده است زیرا نیاز هر فرد به آب متفاوت است، بسته به سن، میزان فعالیت، درجه حرارت و هر شرایط پزشکی را نیز شامل می شود.

بسیاری از مقامات بهداشتی مصرف روزانه بین شش تا هشت لیوان 8 اونس مایعات را توصیه می کنند.

کاهش استرس

آکادمی  تحقیقاتی پوست آمریکا استرس را به عنوان یکی از علل احتمالی بیشتر  شدن آکنه فهرست می کند.

استرس باعث افزایش سطح هورمون آندروژن می شود. آندروژن فولیکول های مو و غدد چربی در منافذ را تحریک می کند و خطر آکنه را افزایش می دهد.

نکاتی برای مدیریت استرس عبارتند از:

صحبت کردن با خانواده، دوستان، پزشک یا سایر افراد حامی

خواب کافی

داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل و پرهیز از حذف وعده های غذایی

ورزش منظم

محدود کردن مصرف الکل و کافئین

تمرین تنفس عمیق، یوگا، تمرکز حواس یا مدیتیشن

درمان های پزشکی برای آکنه

گزینه های درمانی پزشکی زیادی برای آکنه وجود دارد که بسیاری از آنها بسیار موثر هستند، اگرچه می توانند عوارض جانبی ایجاد کنند و ممکن است برای همه مناسب نباشند.

افراد می توانند با پزشک در مورد اینکه آیا استفاده از دارو یا کرم های دارویی برای آنها مناسب است یا خیر صحبت کنند، به خصوص اگر درمان های خانگی موثر واقع نشده باشند.

درمان های رایج OTC برای زخم های خفیف تا متوسط ​​آکنه حاوی مواد فعال زیر است:

اسید سالیسیلیک

آب اکسیژنه

آلفا هیدروکسی اسیدها

پزشکان ممکن است داروهای قوی تری را برای درمان آکنه تجویز کنند، از جمله:

ژل ها و کرم های ترتینوئین

ژل ها و کرم های کلیندامایسین

آنتی بیوتیک های خوراکی

ایزوترتینوئین خوراکی

داروهای ضد بارداری

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر زخم های آکنه شدید باشند افراد در صورت موارد زیر می توانند با پزشک صحبت کنند.

بسیار دردناک باشند

اغلب آلوده باشند

عمیق زیر پوست باشند

درمان های خانگی جوابگو نباشد

ناحیه وسیعی از پوست را می پوشاند

باعث ایجاد ناراحتی می شود

نتیجه کلی تحقیقات
نتیجه کلی تحقیقات

نتیجه کلی

افراد می توانند از میان طیف وسیعی از درمان های خانگی برای درمان آکنه خود انتخاب کنند. با این حال، همه درمان ها برای همه یا در هر موردی کارساز نیستند.

افراد ممکن است نیاز به استفاده از آزمون و خطا داشته باشند تا دریابند کدام روش برای آنها کارآمد است.

بیشتر درمان های طبیعی برای آکنه از نظر علمی کارایی آنها ثابت نشده است، اما ممکن است برای برخی افراد مفید باشد.

همیشه قبل از استفاده از داروهای طبیعی برای آکنه شدید، مزمن، عمیق یا دردناک با پزشک صحبت کنید. در مورد زخم های جزئی آکنه که به مراقبت های اولیه پاسخ نمی دهند یا بدتر می شوند با پزشک صحبت کنید.

چگونه از ایجاد جوش جلوگیری  کنید؟

صورت را دو بار در روز بشویید

برخلاف تصور رایج، آکنه به ندرت نتیجه یک صورت کثیف است که پدید می آید. با این حال، پاک کردن آلودگی و چربی اضافی از روی پوست با شستشوی منظم بسیار مهم است.

بسیاری از افراد ترجیح می دهند از یک پاک کننده ملایم و آب گرم استفاده کنند. استفاده از یک مرطوب کننده بدون روغن بعد از شستشو می تواند از خشک شدن بیش از حد پوست جلوگیری کند.

شستن بیش از حد صورت ممکن است باعث خشک شدن پوست شود که می تواند جوش ها را تشدید کند.

از شستشوی شدید خودداری کنید

برخی از افراد پوست را با پدهای پارچه ای خشن یا حوله های شستشو پاک می کنند. این می تواند پوست را تحریک کند و باعث التهاب شود و آکنه را بدتر کند.

استفاده از یک پاک کننده ملایم با دست های تمیز یا یک برس نرم که برای استفاده روی صورت در نظر گرفته شده است می تواند به جلوگیری از جوش کمک کند.

موها را تمیز نگه دارید

اگر چربی اضافی در مو به پوست برود، می تواند آکنه را بدتر کند. شستن منظم موها ممکن است از ایجاد آکنه به خصوص نزدیک به خط مو جلوگیری کند.

همچنین از دریافت محصولاتی مانند ژل مو یا اسپری روی صورت خودداری کنید. اینها همچنین می توانند منافذ را مسدود کرده و منجر به ایجاد جوش شوند.

از ظاهر شدن یا کندن جوش ها خودداری کنید

ممکن است فشار دادن یک جوش وسوسه انگیز باشد، اما معمولاً منجر به التهاب و زخم می شود.

برای کاهش ظاهر لک ها، به جای آن از درمان موضعی استفاده کنید. ممکن است مدتی طول بکشد تا عمل کنند، اما می توانند از ایجاد جوش های جدید نیز جلوگیری کنند.

درمان های موضعی را اعمال کنید

درمان‌های بدون نسخه، مانند کرم‌ها یا سرم‌ها، می‌توانند جوش‌ها را کاهش دهند، به‌ویژه زمانی که تمایل دارند در نواحی خاصی رخ دهند این کار انجام خواهد شد.

مناطق زیر د ر بدن بیشتر دچار آکنه می شوند.

چانه

بینی

پیشانی

برخی درمان ها در این مورد ممکن است آن طور که میخواهید عمل نکنند، اما می توانند به جلوگیری از آکنه خفیف و کاهش جوش کمک کنند.

مصرف غذاهای مرتبط با آکنه را کاهش دهید

پزشکان از ارتباط بین غذاها و آکنه مطمئن نیستند. با این حال، تعداد فزاینده ای از تحقیقات منبع مورد اعتماد نشان می دهد که برخی از غذاها ممکن است باعث ایجاد آکنه در بیماران خاص شوند.

طبق آکادمی پوست آمریکا، غذاهای با شاخص گلیسمی بالا ممکن است خطر ابتلا به آکنه را افزایش دهند یا آکنه را بدتر کنند.

این غذاهای بالقوه مشکل ساز شیرین و پر کربوهیدرات هستند. برخی از نمونه ها عبارتند از:

کلوچه ها

کیک ها

پای

محصولات لبنی، به ویژه شیر بدون چربی، ممکن است خطر ابتلا به آکنه را در افراد افزایش دهند

هنگام بیرون رفتن از خانه از کرم ضد آفتاب استفاده کنید

آفتاب بیش از حد اثرات مخرب زیادی بر روی پوست دارد. آفتاب سوختگی همچنین می تواند منجر به تولید بیش از حد روغن شود که آکنه را بدتر می کند.

استفاده از کرم ضد آفتاب بدون روغن با فاکتور حفاظتی حداقل 15 ممکن است به جلوگیری از آفتاب سوختگی و تشدید آکنه کمک کند.

نور یا لیزر درمانی را در نظر بگیرید

یک متخصص پوست یا زیبایی می‌تواند این درمان‌ها را ارائه دهد که هدف آن کاهش حضور باکتری P. آکنه روی پوست است.

استرس را کاهش دهید

استرس اغلب باعث التهاب می شود که می تواند جوش ها را بدتر کند.

نکاتی برای مدیریت استرس
نکاتی برای مدیریت استرس

در زیر چند روش برای کاهش استرس وجود دارد که ممکن است به جلوگیری از آکنه کمک کند:

مدیتیشن

ورزش کردن

انجام یوگا

استراحت قبل از خواب با مطالعه یا حمام کردن

گذراندن وقت در طبیعت

داشتن سرگرمی های مختلف

1.5 / 5. 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *