علت جوش ها و بهترین روش درمان در سال2021 چیست؟

علت جوش ها و بهترین روش درمان

علت جوش ها و بهترین روش درمان در سال2021: در جوامع بشری امروز ، وجود پوست تازه و درخشان به یکی از دغدغه های مردم تبدیل شده است. از جمله شایع ترین مشکلات پوستی و آلرژی در بین افراد می توان به جوش و آکنه ، زخم ، لکه و غیره اشاره کرد ، ظاهر شدن هر یک از آنها روی پوست باعث ایجاد احساس ناخوشایند می شود. بنابراین ، استفاده از انواع محصولات مراقبت از پوست و ماسک های آکنه در درمان بیماری های پوستی مفید خواهد بود.
انواع جوش ها به دلایل مختلف ظاهر می شوند ، مهمترین علل ایجاد جوش ، مانند ژنتیک ، رژیم غذایی نامناسب ، استرس زیاد ، خواب ناکافی و غیره. بنابراین ، شیوه زندگی افراد تأثیر بسزایی در کیفیت پوست خواهد داشت.

آکنه چیست؟

درمان آکنه با بهترین روش: یکی از بیماری های پوستی که در نوجوانی شروع می شود و تا اواخر نوجوانی یا حتی میانسالی ادامه می یابد ، جوش یا آکنه است که برای اطمینان از عارضه بودن جوش ها باید تحت درمان قرار گیرد. زیرا بسیاری از ضایعات پوستی شبیه جوش های صورت است و می توان با آن اشتباه گرفت. به طور کلی جوش ها در نواحی مختلف بدن مانند اطراف بینی ، پیشانی ، چانه ، قسمت بالای کمر ، قفسه سینه و شانه ها ظاهر می شوند که دارای غدد چربی هستند.

جوش ها چگونه ایجاد می شوند؟

آکنه یکی از شایع ترین مشکلات در سنین نوجوانی است و معمولاً در اثر تجمع سلول های مرده پوست و چربی در منافذ پوست اطراف فولیکول های مو ایجاد می شود. افراد مختلف ممکن است این جوش را به عنوان جوش سرسیاه ، سرسفید یا التهابی تجربه کنند ، به خصوص اگر روی گونه ها ، پیشانی و چانه دیده شود. در بزرگسالی نیز می توانید انواع مختلفی از آن را مشاهده کنید که ممکن است به دلیل عواملی مانند تغییرات هورمونی ناشی از بارداری یا زایمان ، بیماری های خاص یا مراقبت نادرست از پوست باشد. در زیر هر نوع آکنه را بررسی کرده و راه حلی برای درمان آنها ارائه می دهیم که دلایل ظاهر آنها را نشان می دهد.

انواع جوش

به طور کلی جوش ها را می توان به دو دسته التهابی و غیر التهابی طبقه بندی کرد. جوش های سرسفید و سرسیاه نوعی آکنه غیر التهابی هستند. درمان این نوع جوش ها راحت تر از جوش های التهابی است و داروهای خانگی بدون نسخه نیز می توانند مفید باشند. انواع دیگر جوش ها مانند پاپول ، چرک ، ندول و کیست ، التهابی هستند و درمان آنها دشوار است.

نقاط سیاه

آکنه نوعی جوش یا لکه سیاه است که زمانی ایجاد می شود که منافذ باز پوست توسط ترکیبی از سلول های مرده پوست و چربی اضافی ترشح شده از غدد چربی مسدود می شود. این جوش ها دارای منافذ باز هستند و اکسید شدن سطح این منافذ منجر به تیره شدن می شود. محصولات پوستی موضعی حاوی سالیسیلیک اسید و بنزوئیل پراکسید می توانند برای درمان آکنه جوش سر سیاه استفاده شوند و نباید ترک خورده یا فشرده شوند. زیرا باعث التهاب پوست و اسکار (جوش) می شود.

نقاط سفید

یکی از رایج ترین انواع آکنه ، لکه های سفید است که در آن منافذ پوست با یک لایه نازک از پوست پوشانده شده است که منجر به تشکیل توده ای از مواد در زیر سطح پوست می شود. این جوش ها ملایم ترین نوع جوش های روی پوست هستند که می توان با انواع محصولات مناسب مراقبت از پوست (حاوی بنزوئیل پراکسید) و داروهای موضعی درمان کرد.

پاپول ها

پاپول ها

جوش های پاپولار برجستگی های کوچک ، قرمز یا صورتی هستند که در اثر بسته شدن منافذ پوست با سلول های مرده یا چربی ایجاد می شود. جوش های پاپول در زیر سطح پوست ایجاد می شوند و محل آنها سفت و محدب به نظر می رسد. این جوش ها معمولاً حاوی باکتری هایی به نام باکتری کاکتوس هستند که از جوش خارج شده و به پوست اطراف نفوذ می کنند. در نتیجه فشردن این جوش ها و برداشتن مواد آنها می تواند آنها را بدتر کرده و باعث آسیب به پوست اطراف شود.

پاپول ها جوش های پر از چرک نیستند ، اما باکتری های موجود در آنها می توانند ضایعات التهابی روی پوست ایجاد کنند. افزایش آنها همچنین ممکن است نشان دهنده وجود آکنه متوسط یا شدید باشد که نیاز به درمان طولانی تر و قوی تری دارد. پاپول ها زمانی ایجاد می شوند که جوش های سرسیاه یا سرسفید آنقدر تحریک کننده هستند که به پوست اطراف خود آسیب می رسانند و باعث التهاب می شوند.

جوش های ندولار و آکنه کیستیک

این جوش ها یکی از شدیدترین انواع جوش ها هستند که باعث عوارض شدید پوستی و اسکارهای دائمی می شوند. انسداد منافذ پوست به دلیل تجمع چربی و سلول های مرده پوست باعث رشد باکتری در این منافذ می شود و این ناحیه از پوست عفونی ، قرمز و متورم می شود. استفاده از داروهای موضعی در درمان این جوش ها تأثیر کمی دارد. بنابراین ، برای درمان ندول ها و کیست ها باید با متخصص پوست مشورت کنید. اگر عفونت به عمق پوست نفوذ کند ، تورم بزرگتری نسبت به انواع دیگر جوش ها ایجاد می کند که با خارش همراه است.

آکنه کیستیک

آکنه کیستیک شدیدترین نوع آکنه است که می تواند باعث عفونت های عمیق شود. کیست ها معمولاً بسیار بزرگ ، قرمز ، ملتهب و دردناک هستند و چرک زیادی دارند. این جوش ها همچنین می توانند در سطح پوست سفید به نظر برسند. البته برجستگی های کیست نرمتر از ندول ها هستند و این به دلیل وجود چرک زیاد در آنها است. اما این نوع جوش ها مضرتر هستند زیرا اغلب باعث ترکیدن و تخلیه چرک می شود و پوست اطراف را آلوده کرده و آسیب را تشدید می کند.

ندول‌ها

جوش های ندولار یا ندول ها برجستگی های گوشتی ، سفت و قرمز هستند که در عمق پوست ایجاد می شوند. این برجستگی ها معمولاً دردناک و ملتهب هستند و در اثر وجود باکتری Cati Bacterium در پوست ایجاد می شوند. در واقع این باکتری منافذ پوست را مسدود کرده و به سلول های عمیق پوست آسیب می رساند.

این نوع جوش ها معمولاً با عفونت همراه هستند و بنابراین می توانند به عنوان نوعی از جوش های شدید در نظر گرفته شوند که می توانند باعث ایجاد لکه یا زخم دائمی بر روی پوست شوند. بنابراین ، برای درمان آنها باید به متخصص مراجعه کنید. زیرا داروهای خانگی بدون نسخه از قدرت کافی برای از بین بردن آنها برخوردار نیستند.

جوش های قاعدگی

یکی از شایع ترین آکنه ها ، جوش های قاعدگی است که معمولاً برای بسیاری از خانم ها ناراحت کننده است و حدود 50 تا 80 درصد از زنان قبل از قاعدگی را درگیر می کند. در طول چرخه قاعدگی ، سطح هورمون ها در بدن به شدت در نوسان است ، به طوری که قبل از شروع قاعدگی ، تولید پروژسترون در بدن کاهش می یابد و برخلاف سطح استروژن (هورمون های جنسی) افزایش می یابد. این نوسان در هورمون ها و عدم تعادل آن در بدن ، فعالیت غدد چربی را تحریک می کند ، زیرا تولید بیش از حد سموم می تواند منافذ پوست شما را مسدود کرده و باعث آکنه شود. این نوع آکنه که به آکنه قاعدگی معروف است ، معمولاً در امتداد خط فک ، در اطراف چانه ، گردن و گونه ها ایجاد می شود.

جوش های قاعدگی

آکنه قاعدگی به صورت کیست های کوچک یا بزرگی ظاهر می شود که قرمز یا همرنگ پوست و گاهی پوست سر هستند و در بسیاری از موارد بسیار دردناک و ملتهب هستند. مهم است که از فشردن یا دستکاری این جوش ها خودداری کنید زیرا باعث افزایش التهاب و عفونت و ایجاد زخم یا زخم بر روی پوست می شوند.

جوش روی کمر

هنگامی که میزان هورمون ها در خون افزایش می یابد ، غدد چربی اضافی تولید می کنند و تجمع سلول های مرده پوست باعث بسته شدن فولیکول های مو می شود. ترکیب این فرایندها باعث تجمع چربی می شود و منجر به ایجاد جوش های سرسیاه سفید و سیاه می شود.

پروپیونی باکتریوم روی پوست همه افراد وجود دارد و برای اکثر افراد مشکلی ایجاد نمی کند ، اما تجمع چربی روی پوست در افراد مستعد آکنه ، محیط مساعدی را برای رشد باکتری ها ایجاد می کند که می تواند باعث التهاب و ایجاد جوش شود.

جوش‌های چرکی

این جوش ها برجستگی های بزرگ و قرمز رنگی هستند که در مرکز آن سفید یا زرد هستند. همان مرکز سفید و زرد در کنار پوست قرمز و ملتهب اطراف جوش ها نشان می دهد که لکه ها نوعی جوش التهابی چرکی هستند. این جوشها بیشتر در قفسه سینه ، صورت یا پشت دیده می شوند و در اثر عفونت منافذ بسته پوست به دلیل تجمع سلولهای ایمنی و باکتریها یا تغییرات هورمونی ایجاد می شوند.

مانند پاپول ها ، این جوش ها دارای وضعیت زیر جلدی هستند ، با این تفاوت که سر کثیف آنها از پوست خارج می شود. اگر این جوش ها را فشار دهید و چرک را بردارید ، باکتری ها روی سطح پوست پخش شده و آسیب تشدید می شود. بنابراین ، ما اکیداً توصیه می کنیم که خودتان آنها را فشار ندهید و به متخصص بسپارید. زیرا فشار دادن این جوش ها روی خود باعث ایجاد زخم یا لکه های تیره روی پوست می شود.

جوش روی گردن

یقه محکم به پوست مالیده می شود و باعث تورم گردن می شود. آکنه همچنین می تواند به دلیل حساسیت به شامپو ایجاد شود یا که می تواند به دلیل حساسیت به شیرینی ایجاد شود.

جوش روی سینه

دلیل اصلی ظاهر شدن جوش روی قفسه سینه ، حساسیت پوست به صابون یا شامپو بدن است. این جوش ها همچنین در اثر واکنش به نوشیدنی های سرد ، غذاهای تند و غذاهای دریایی ایجاد می شوند.

جوش های پا

لوسیون های بدن ، ژل های پاک کننده ، صابون های نرم کننده و سایر محصولات بهداشتی و البته لباس های بسیار تنگ می تواند باعث ایجاد جوش شود. همچنین موهای زیر پوستی که به دلیل اصلاح و حساسیت و بثورات پوستی در زیر پوست باقی می مانند ، همگی از علل ایجاد جوش در ران و ساق پا هستند.

جوش های بازوی

جوش های بازوی

علت ایجاد جوش در دست ها ، شانه ها و بازوها مانند جوش های پشت است. علاوه بر این ، ترشح بیش از حد چربی ها ، لوسیون ها و اسپری های بدن و همچنین مواد شوینده ، نرم کننده پارچه ، لباس های تنگ و حتی درماتیت سبورئیک می تواند باعث ایجاد جوش شود.

جوش های نشیمنگاه

لباس زیر کثیف ، تنگ و مرطوب می تواند باعث ایجاد جوش در این ناحیه شود. هوای گرم ، نشستن طولانی مدت ، موهای زیر پوستی ، تعریق و چربی ، آلرژی ، لوسیون بدن ، صابون و سایر محصولات بهداشتی و البته استفاده از غذاهای تند و تراشیدن نامناسب پوست و همچنین زگیل و بیماری های مقاربتی می تواند در این مکان جوش ایجاد کند.

آشنایی با علت ایجاد جوش

همانطور که گفته شد ، جوش ها ناشی از چندین عامل اصلی هستند ، از جمله تولید بیش از حد چربی در پوست ، مسدود شدن منافذ پوست توسط فولیکول ها و حذف چربی از پوست ، رشد باکتری در فولیکول های مو و نفوذ عفونت به عمق پوست.

وجود برخی بیماریها و استفاده از داروهای خاص

معمولاً داروهای هورمونی یا داروهای مشکلات عصبی می توانند باعث آکنه شوند. برخی بیماریها همچنین می توانند باعث ایجاد جوش در صورت ، بازوها ، قفسه سینه یا کمر شوند. در برخی موارد ، جوش روی باسن نشان دهنده مشکلات هورمونی ، به ویژه در مردان است.

نقش آلودگی در علت جوش ها

معمولاً خود عفونت باعث ایجاد جوش نمی شود. با این حال ، اگر از طریق زخم یا جوش باز به پوست نفوذ کند ، می تواند جوش و التهاب را بدتر کند.

فشار یکی از علت جوش ها

اگر همیشه در شرایط استرس زا هستید ، باید انتظار جوش زدن داشته باشید. تحت استرس ، هورمون کورتیزول افزایش می یابد که منجر به تحریک غدد پوستی و افزایش سطح چربی پوست می شود.

تغییرات هورمونی در نوجوانی

آکنه یکی از شایع ترین مشکلات پوستی در سنین نوجوانی است. عدم تعادل هورمونی یا افزایش ناگهانی آنها می تواند باعث تحریک غدد چربی پوست و افزایش تولید سبوم شود که منجر به بروز جوش می شود.

عوامل ژنتیکی در علت جوش ها

تحقیقات نشان می دهد که ژنتیک نیز عامل ایجاد آکنه است. بنابراین ، اگر هر دو والدین شما جوش یا آکنه داشته باشند ، به احتمال زیاد دچار جوش می شوید.

مشکلات زنان

زنان مسن بیشتر از مردان مسن به آکنه مبتلا می شوند. زیرا مشکلات و تغییرات هورمونی در زنان بیشتر از مردان است. معمولاً مواردی مانند قاعدگی ، بارداری و زایمان یا برخی بیماریهای زنان مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک از علل اصلی آکنه در زنان مسن هستند.

عدم رعایت بهداشت و تمیزی پوست

عدم رعایت بهداشت و تمیزی پوست

اگر از پوست خود به خوبی مراقبت نمی کنید ، جوش ها اولین عارضه ای است که برای شما اتفاق می افتد. بهداشت یعنی شستن پوست بعد از استفاده از لوازم آرایشی ، قرار گرفتن در معرض کثیفی یا تعریق بعد از تمرین. این عوامل به باز ماندن منافذ پوست و تامین اکسیژن سلول ها و جلوگیری از جوش کمک می کند.

استفاده از لوازم آرایشی بی کیفیت یا خراب

استفاده از لوازم آرایشی بی کیفیت می تواند منافذ پوست شما را مسدود کرده و باعث ایجاد جوش شود. با این حال ، در برخی موارد ، ناسازگاری لوازم آرایشی با نوع پوست نیز می تواند باعث ایجاد جوش روی صورت شما شود. بنابراین ، بهتر است از کرم های آرایشی متناسب با نوع پوست خود استفاده کنید. همچنین به تاریخ انقضای لوازم آرایشی هنگام خرید توجه کنید و هرگز از موادی که تاریخ انقضا دارند استفاده نکنید. علاوه بر این ، حتما از پاک کننده مناسب برای تمیز کردن آرایش خود استفاده کنید تا پوست شما هیدراته بماند و آثار لوازم آرایشی را به طور کامل از بین ببرد.

نقش رژیم غذایی نامناسب در علت جوش ها

خوردن غذاهای چرب و شیرین باعث ایجاد جوش در قسمت های مختلف بدن شما می شود. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که غذاهای آماده و فست فود زیادی می خورید ، عاشق شیرینی و شکر هستید و شکلات را از رژیم غذایی خود حذف نمی کنید ، باید منتظر بمانید تا جوش ها از راه برسند. علاوه بر این ، مصرف برخی غذاهای حساسیت زا نیز می تواند باعث ایجاد جوش در صورت یا سایر قسمت های بدن شود. این جوش ها معمولاً موقتی هستند و اگر آنها را دستکاری نکنید خیلی سریع از بین می روند.

یکی از علت جوش ها سیگار و قلیان است!

سیگار کشیدن و قلیان یکی از شایع ترین علل ایجاد جوش در بزرگسالان است.

علائم آکنه چیست؟

علائم آکنه چیست؟

آکنه عمدتا افراد را در قسمت های مختلف صورت درگیر می کند علت ایجاد آکنه در افراد مختلف متفاوت است. در حال حاضر بسیاری از مردم این سوال را در ذهن دارند که نشانه جوش در مناطق مختلف چیست؟

جوش (بالای بینی): مشکلات کبدی ناشی از مصرف زیاد نوشیدنی های الکلی و لبنیات و همچنین حساسیت به برخی غذاها

آکنه در نزدیکی چانه: مشکل هورمونی ناشی از استرس و رژیم غذایی نامناسب

جوش های نزدیک گوش و نواحی تیره دور چشم: مشکلات کلیوی ناشی از مصرف زیاد قهوه ، چای و نمک.

آکنه روی پیشانی: مشکلات گوارشی به دلیل مصرف زیاد شکلات و غذاهای پرچرب.

جوش روی گونه ها: مشکلات تنفسی ناشی از سیگار کشیدن

احتقان بینی: مشکل قلبی ناشی از چربی های بد و فشار خون بالا.

آکنه روی چانه: مشکل معده ناشی از رژیم غذایی غنی و سنگین است.

راهکارهایی برای جلوگیری از جوش زدن

راهکارهایی برای جلوگیری از جوش زدن

علت جوش های صورت شما هر چه که باشد ، بهتر است عادت دست زدن به پیشانی را کنار بگذارید. به این ترتیب ، آنها چربی و ناخالصی ها را مستقیماً در منافذ پوست شما پخش می کنند. قبل از خواب از تمیز بودن ملحفه و بالش خود اطمینان حاصل کنید.

دور نگه داشتن موها از صورت و شستن موها پس از استفاده از محصولات چرب می تواند به کاهش آکنه اطراف فولیکول های مو کمک کند.یک شیوه زندگی سالم ، همراه با ورزش زیاد ، تغذیه مناسب و استرس کم ، همچنین می تواند از ایجاد جوش جلوگیری کند.

0 / 5. 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *