سودای بدن و پوست خشک

سودای بدن و پوست خشک

سودای بدن و پوست خشک

همه افراد دارای خلق و خوی ذاتی هستند  طبیعت خاصی که رفتار شما را مشخص می کند و ساختار روانی عمومی شما را توضیح می دهد. خلق و خوی شما را می توان با ارزیابی احساسات و الگوهای رفتاری شما تعیین کرد. منابع آنلاین رایگان زیادی وجود دارد که به شما کمک می کند خلق و خوی خود را کشف کنید.در این مقاله می خواهیم سودای بدن و پوست خشک را بررسی کنیم.

برای بحث در این مورد نیاز به موارد مختلفی داریم، و مهم است که توجه داشته باشیم که هیچ خلق و خوی ذاتاً «خوب» یا «بد» نیست. در این مقاله، شما با چهار نوع مزاج آشنا می‌شوید و ویژگی‌ها، نقاط قوت و فواید یک مزاج مالیخولیایی را بیشتر بررسی می‌کنیم.

در حالی که مزاج از بدو تولد ثابت می ماند، عوامل محیطی ژن های خاصی را فعال می کنند که ممکن است بر خلق و خوی فرد تأثیر بگذارد. در این مقاله می خواهیم سودای بدن و پوست خشک را بررسی کنیم.

بررسی 4 مزاج انسان
بررسی 4 مزاج انسان

چهار مزاج اصلی عبارتند از:

وبا

سانگوئن

سوداوی

بلغمی

کاملاً ممکن است که خلق و خوی شما ترکیبی از دو یا چند دسته از این دسته باشد. موارد بالا ممکن است یکی از مزاج های شما باشد

در بخش‌های بعدی، به بررسی خلق و خوی مالیخولیایی (سوداوی )می‌پردازیم، که اغلب به اشتباه درک می‌شود. اما ابتدا، بیایید با هر چهار مزاج و نحوه زندگی افراد با این مزاج ها آشنا شویم:

افراد با خلق و خوی وبا اغلب رهبران طبیعی هستند. آنها مصمم، محرک و هدف گرا هستند.

کسانی که خلق و خوی سانگوئن دارند سرزنده و مشتاق هستند. آنها اغلب به عنوان افرادی برون گرا و سرگرم کننده توصیف می شوند.

افراد با خلق و خوی  سوداوی تمایل به کمال گرایی دارند. آنها افراد حساسی هستند که همدل و اغلب ساکت هستند. (در ادامه بیشتر در مورد این خلق و خوی بیشتر توضیح خواهیم داد.)

افراد با خلق و خوی بلغمی صلح‌جوی واقعی هستند. آنها به آرام بودن و راحت بودن معروف هستند.

اگر با جنبه های خاصی از خلق و خوی خود مبارزه می کنید، مطمئنا تنها نیستید. در حالی که هر نوع مزیت های خود را دارد، ممکن است دارای معایبی نیز باشد. درمان می تواند به شما کمک کند تا از نقاط قوت استفاده کنید و با نقاط ضعفی که همراه با خلق و خوی منحصر به فرد شما هستند مقابله کنید.

ویژگی افراد سوداوی
ویژگی افراد سوداوی

فواید و ویژگی های خلق و خوی سوداوی

افراد دارای مزاج سوداوی اغلب بدبین هستند، اما در مورد این نوع خلق و خوی چیزهای زیادی برای قدردانی وجود دارد. بیایید نگاهی دقیق‌تر به ویژگی‌های مشترک افراد  سوداوی بیندازیم:

چگونه آنها عشق را توضیح می دهند

اگر افرادی را با خلق و خوی سوداوی می شناسید، احتمالاً متوجه شده اید که آنها خود را با رفتارشان بیان میکنند و زیاد حرف نمیزنند. افراد با خلق و خوی مالیخولیایی اغلب تحت مراقبت قرار می گیرند. به همین دلیل، آنها به احتمال زیاد عشق را به صورت کلامی یا احساسی ابراز نمی کنند. آنها در عوض عشق و محبت خود را با قابل اعتماد بودن و  احترام گذاشتن و با انجام کارهای متفکرانه برای افرادی که به آنها اهمیت می دهند نشان می دهند.

 توضیحات تحلیلی

افراد دارای مزاج های سوداوی به طور طبیعی تمایل به تحلیل و روشنفکر بودن دارند. آنها اغلب نتیجه یک پروژه را مدت ها قبل از اتمام آن پیش بینی می کنند. آنها می توانند موقعیت ها و مشکلات را از هر طرف ببینند و هر نتیجه ممکن را ببینند. این باعث می شود آنها در حل مسئله، برنامه ریزی و سازماندهی بسیار موثر باشند.

 

حالت افراطی

اگرچه افراد دارای خلق و خوی مالیخولیایی عموماً احساسات خود را حفظ می کنند، اما هنوز هم افرادی احساسی هستند. در واقع، آنها ممکن است احساساتی ترین نوع خلق و خوی باشند. احساسات شدید و همیشه در حال تغییر آنها می تواند منجر به تغییرات سریع در خلق و خوی آنها شود. به عنوان مثال، ممکن است احساس شادی شدیدی داشته باشند که اگر اتفاق منفی بیفتد، به سرعت با غم و اندوه جایگزین می شود.

وظیفه گرا

از آنجایی که افراد دارای خلق و خوی مالیخولیایی درون گرا هستند، اغلب به جای مردم گرا، وظیفه گرا هستند. افراد با این خلق و خوی، عاشق داشتن لیستی از کارهای خانه برای تکمیل هستند. آنها ترجیح می دهند مشغول بمانند، و لیست کارهای روزانه خود را با ذوق و شوق انجام می دهند. آنها تمایل دارند در هر شغلی بسیار کارآمد و سازنده باشند.

کمال گرایی

سوادوی ها اغلب کمال گرا هستند. آنها ایده خاصی از موقعیت عالی، روش عالی برای انجام کارها و نتیجه عالی دارند. آنها تمایل دارند استانداردهای فوق العاده بالایی برای خود و دیگران تعیین کنند. هنگامی که نتیجه عالی به دست نمی آید، ممکن است عصبانی شوند. با این حال، این افراد معمولاً خشم خود را نشان نمی دهند تا زمانی که در طول زمان چنان خشمگین شود که به نقطه شکست برسند.

وفاداری

خلق و خوی سوداوی به سمت وفاداری شدید به دوستان، اعضای خانواده، همکاران و کارفرمایان گرایش دارد. وفاداری آنها را باید به دست آورد، اما پس از به دست آوردن آن، افراد با این خلق و خوی مادام العمر وفادار هستند. آنها سریع متعهد می شوند و به افرادی که به آنها اعتماد دارند و به آنها احترام می گذارند قول می دهند. آنها به طور مداوم انتظارات افرادی را که بیشتر به آنها اهمیت می دهند برآورده می کنند یا از آنها فراتر می روند.

خود انگیزه

سوداوی ها به دلیل تمایلات ذاتی کمال گرایانه خود بسیار خودانگیخته هستند. انگیزه آنها عمدتاً استانداردهای بالای خودشان است و کمتر با پاداش یا تهدید به مجازات را به زبان می آورند. آنها ترجیح می دهند فرصت های متعددی برای انجام کارهای مشابه داشته باشند، زیرا در تلاش برای بهبود با هر تلاشی هستند. انگیزه آنها از عزم آنها برای انجام بهترین کار ناشی می شود.

محدودیت های سوداوی ها باید درک شود

از آنجا که مالیخولیاها(سوداوی ها) به طور طبیعی تحلیل گر و کمال گرا هستند، محدودیت های خود را می دانند. به ندرت می بینید که فردی با خلق و خوی مالیخولیایی بیش از حد توانش رفتار کند. آنها دقیقاً می دانند که چه کاری می توانند انجام دهند و چه کاری را نمی توانند انجام دهند. وقتی از آنها خواسته می شود از محدودیت های خود فراتر روند، از صحبت کردن و صادق بودن در مورد ناتوانی خود در انجام یک کار یا تکلیف هراسی ندارند. به دلیل این کیفیت، آنها تقریبا همیشه می توانند ضرب الاجل های معقولی را رعایت کنند.

الگوهای فکری

سوادوی ها تمایل دارند موقعیت ها و مشکلات را بیش از حد تحلیل کنند. آنها ممکن است در طول مکالمه به دلیل تمایلشان به احساسات شدید، سریع مداخله کنند. در موقعیت‌های اجتماعی، ممکن است به نتیجه‌گیری یا سوء ظن بی‌اساس بپردازند. هر گونه الگوی فکری منفی اغلب با تمایل آنها به تفکر بیش از حد تشدید می شود. افرادی که دارای مزاج مالیخولیایی هستند ممکن است به دلیل تأمل بیش از حد خود یا پشیمانی از گذشته فعالیتی از خود بروز ندهند

شخصیت ساکت

یک فرد مالیخولیایی به‌رغم احساسات قدرتمند درونی‌اش، معمولاً بسیار آرام و ساکت است. این افراد اغلب ترجیح می دهند احساسات خود را پنهان کنند و ترجیح می دهند حتی در هنگام رویدادهایی که معمولاً باعث شادی یا خشم شدید دیگران می شود آرام و ساکت بمانند. با این حال، اگر سوداگران بیش از حد یا برای مدت طولانی تحت فشار قرار گیرند، ممکن است در کنترل خشم خود دچار مشکل شوند.

سوداوی ها عموماً خونسردی خود را حفظ می کنند حتی زمانی که با فعالیت های دیوانه کننده احاطه شده باشند. رفتار آنها سطح مشخصی از رضایت را نشان می‌دهد، حتی زمانی که ممکن است احساس ناتوانی یا خارج از کنترل کنند. آنها رویکرد بی ضرری به زندگی دارند.

صبر

افرادی که دارای خلق و خوی مالیخولیایی هستند، بسیار صبور هستند، که آنها را به معلمان یا والدینی عالی تبدیل می کند. هنگام صحبت با دیگران به راحتی ناامید نمی شوند. آنها همچنین می توانند در صف های طولانی بدون ناراحتی زیادی منتظر بمانند.

نظم اجتماعی

افرادی که دارای خلق و خوی مالیخولیایی هستند، نظم اجتماعی دوستی، خویشاوندی و حتی روابط کاری را دوست دارند. آنها نقش خود را در زندگی می پذیرند. آنها ترجیح می دهند که همه افراد در حلقه اجتماعی خود هدفی داشته باشند. آن‌ها در محیط‌های تیمی به خوبی کار می‌کنند که در آن هر فرد مسئولیت‌های خاصی دارد و به یک هدف مشترک کمک می‌کند. آنها همچنین در سازمان هایی که سلسله مراتب قطعی وجود دارد عملکرد خوبی دارند.

به جزییات زیاد توجه نمیکنند

افراد با خلق و خوی مالیخولیایی دوست دارند جزئیات را پیگیری کنند. آنها هر روز تولد، سالگرد و دیگر مناسبت های خاص را به یاد می آورند. آنها به راحتی نام و مشخصات شخصی افرادی را که ملاقات کرده اند به خاطر می آورند. فرد مالیخولیایی حافظه ای باورنکردنی دارد.

با فعالیت های روتین راحت هستند

مالیخولیاها با برنامه های معمول راحت تر هستند و علاقه ای به غافلگیری ندارند. رویدادهای پیش بینی نشده یا تغییرات ناگهانی در روال می تواند آنها را از تعادل خارج کند و ممکن است باعث طغیان عاطفی شود. این افراد به تکرار زندگی روزمره راضی هستند و نمی توانند زندگی دیگری را تصور کنند.

هدف گرا

افراد با خلق و خوی مالیخولیایی تقریبا همیشه هدف گرا هستند. مهارت های تحلیلی آنها به آنها اجازه می دهد تا هر نتیجه بالقوه هر موقعیتی را ببینند و تعیین و حفظ اهداف بلندمدت را برای آنها آسان می کند. آنها ترجیح می دهند به یک برنامه پایبند باشند و در یک چارچوب زمانی از پیش تعیین شده به اهداف خود برسند. آنها برنامه ریزان کارآمدی هستند و در رعایت ضرب الاجل عالی هستند.

عمیقا فکر می کنند

یک فرد مالیخولیایی تقریباً همیشه در فکر فرو می رود. آنها افراد جدی هستند که به شوخی بودن معروف نیستند. آنها تمایل دارند روی رویدادها و تعاملات گذشته تمرکز کنند. مالیخولیک ها مستعد کینه و کینه هستند، زیرا به سختی می توانند کارهای اشتباه دیگران را نادیده بگیرند. وقتی یک فرد مالیخولیایی به شدت ساکت است و به نظر می رسد توجهی ندارد، احتمالاً در فکر فرو رفته است.

سوداوی ها خلاق هستند

افراد سوداوی اغلب کاملا خلاق هستند. آنها ممکن است هنرمند، نوازنده یا نویسنده باشند و تمایل دارند با ذهنیت خلاقانه به مشکلات برخورد کنند. آنها به دلیل تفکر خارج از چارچوب شناخته شده اند و خلاقیت آنها در تمام زمینه های زندگی آنها گسترش می یابد. آن‌ها راه‌های خلاقانه‌ای برای نشان دادن میزان اهمیت آنها به مردم ارائه می‌کنند و فرآیندها و راه‌هایی نوآورانه برای مقابله با مشکلات پیچیده در محل کار پیدا می‌کنند.

چگونه می توانیم به افراد سوداوی کمک کنیم

در حالی که مزاج مالیخولیایی فواید زیادی دارد، این افراد مستعد ابتلا به بیماری های روانی مانند افسردگی، اضطراب و اختلالات خلقی هستند. اگر شما هم چنین فردی هستید، می توانید به  افرادی بپیوندید که در کلینیک هایی در مان می شوند.

کلینیک ها برای افرادی که در تلاش برای درک مزایا و معایب خلق و خوی مالیخولیایی و نگرانی‌های مربوط به سلامت روان هستند، درمان راحت و کم‌هزینه ارائه می‌دهد. درمانگران مجرب آنها مهارت های مقابله ای را برای کمک به مقابله با چالش های مرتبط با این خلق و خوی به شما ارائه می دهند.

پوست خشک در مزاج سوداوی
پوست خشک در مزاج سوداوی

در زیر نیز پوست خشک را بررسی میکنیم که به طور علت و معلولی با جزییات افراد سوادوی متناسب می باشند.

انواع پوست خشک
انواع پوست خشک

انواع پوست خشک

قرار گرفتن در معرض شرایط آب و هوایی خشک، آب داغ و برخی مواد شیمیایی می تواند باعث خشک شدن پوست شما شود. خشکی پوست نیز می تواند ناشی از بیماری های زمینه ای باشد.

درماتیت اصطلاح پزشکی برای پوست بسیار خشک است. انواع مختلفی از درماتیت وجود دارد.

درماتیت تماسی

درماتیت تماسی زمانی ایجاد می شود که پوست شما به چیزی که لمس می کند واکنش نشان می دهد و باعث التهاب موضعی می شود.

درماتیت تماسی تحریک کننده زمانی رخ می دهد که پوست شما در معرض یک عامل شیمیایی تحریک کننده مانند سفید کننده قرار گیرد.

درماتیت تماسی آلرژیک زمانی ایجاد می شود که پوست شما در معرض ماده ای مانند نیکل قرار گیرد که به آن حساسیت دارید.

درماتیت سبورئیک

درماتیت سبورئیک زمانی رخ می دهد که پوست شما بیش از حد چربی تولید کند. منجر به راش های قرمز و پوسته پوسته می شود که معمولاً روی پوست سر شماست. این نوع درماتیت در نوزادان شایع است.

درماتیت آتوپیک

درماتیت آتوپیک به نام اگزما نیز شناخته می شود. این یک بیماری مزمن پوستی است که باعث می شود لکه های پوسته پوسته خشک روی پوست شما ظاهر شود. در بین کودکان خردسال رایج است.

سایر بیماری ها مانند پسوریازیس و دیابت نوع 2 نیز می توانند باعث خشک شدن پوست شما شوند.

عوامل موثر در خشکی پوست
عوامل موثر در خشکی پوست

عوامل خطر برای پوست خشک

پوست خشک می تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد. اما برخی از عوامل خطر احتمال ابتلا به پوست خشک را افزایش می دهند، از جمله:

سن

افراد مسن بیشتر در معرض ابتلا به خشکی پوست هستند. با افزایش سن، منافذ پوست به طور طبیعی چربی کمتری تولید می کنند و خطر خشکی پوست را افزایش می دهند. که در افراد سوداوی به راحتی این امر توجیه پذیر است.

سابقه پزشکی

اگر سابقه این شرایط یا سایر بیماری های آلرژیک در خانواده خود داشته باشید، احتمال بیشتری دارد که اگزما یا درماتیت تماسی آلرژیک را تجربه کنید.

فصل سال

خشکی پوست در ماه‌های پاییز و زمستان که سطح رطوبت نسبتاً پایین است، شایع‌تر است. در تابستان، سطوح بالاتر رطوبت به جلوگیری از خشک شدن پوست شما کمک می کند. می توانیم در افراد سوداوی این مورد را مشاهده کنیم

عادات حمام کردن حمام مکرر یا شستن با آب بسیار داغ خطر خشکی پوست را افزایش می دهد.

درمان خشکی پوست
درمان خشکی پوست

درمان خشکی پوست

برنامه درمانی توصیه شده توسط پزشک به علت خشکی پوست شما بستگی دارد.

در برخی موارد ممکن است شما را به متخصص پوست یا متخصص پوست ارجاع دهند. همراه با داروهای سبک زندگی، آنها ممکن است پمادها، کرم ها یا لوسیون های بدون نسخه یا نسخه ای را برای درمان علائم شما توصیه کنند. و اگر مزاجتان سوداوی باشد نیز این درمان ها برای شما مفید خواهد بود.

 

داروهای سبک زندگی

تغییرات ساده سبک زندگی می تواند به پیشگیری و رفع خشکی پوست کمک کند. سعی کنید:

از استفاده از آب داغ برای حمام کردن یا دوش گرفتن خودداری کنید.

به جای هر روز یک روز در میان دوش بگیرید.

زمان دوش گرفتن خود را کمتر از 10 دقیقه نگه دارید.

هنگام حمام کردن یا دوش گرفتن از صابون مرطوب کننده استفاده کنید.

بلافاصله بعد از حمام یا دوش گرفتن از مرطوب کننده استفاده کنید.

به جای مالش، پوست خود را با یک حوله نرم خشک کنید.

از خارش یا شستشوی لکه های خشک پوست خودداری کنید.

از یک مرطوب کننده در خانه خود استفاده کنید.

نوشیدن مقدار زیادی آب

همچنین مهم است که نوع مناسب مرطوب کننده را برای نوع پوست خود انتخاب کنید. اگر پوست شما به شدت خشک است، به دنبال یک محصول مبتنی بر پترولاتوم باشید.

اگر در آن زمان پوست شما کمتر خشک می شود، ممکن است در طول ماه های تابستان به یک لوسیون سبک تر و مبتنی بر آب تغییر دهید. لوسیون های حاوی روغن هسته انگور و آنتی اکسیدان ها نیز می توانند به ماندن آب در پوست شما کمک کنند.

نتیجه گیری در مورد پوست خشک
نتیجه گیری در مورد پوست خشک

 نتیجه گیری در مورد  پوست خشک

اگر گاهی اوقات دچار خشکی پوست می‌شوید و اگر مزاجتان سوداوی باشد، احتمالاً می‌توانید با استفاده از تغییرات ساده در سبک زندگی و مرطوب‌کننده‌های بدون نسخه از آن پیشگیری و درمان کنید. اگر دچار خشکی شدید پوست شدید، با پزشک خود مشورت کنید

 

در صورت عدم درمان ممکن است عواقبی را تجربه کنید. درمان زودهنگام به شما کمک می کند تا زودتر احساس راحتی کنید. همچنین خطر عوارضی مانند زخم های باز ناشی از خاراندن و عفونت های پوستی را کاهش می دهد.

3.2 / 5. 5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *