درمان پوست چرب با طب سنتی

درمان پوست چرب با طب سنتی

درمان پوست چرب با طب سنتی

پوست چرب نتیجه تولید بیش از حد سبوم از غدد چربی است. این غدد در زیر سطح پوست قرار دارند. ما نیز می خواهیم درمان پوست چرب با طب سنتی را بررسی کنیم

سبوم یک ماده روغنی است که از چربی ها ساخته شده است. سبوم خیلی بد نیست زیرا به محافظت و مرطوب کردن پوست شما کمک می کند و موهای شما را درخشان و سالم نگه می دارد.

با این حال، سبوم بیش از حد ممکن است منجر به پوست چرب شود که می تواند منجر به مسدود شدن منافذ و آکنه شود. ژنتیک، تغییرات هورمونی یا حتی استرس ممکن است تولید سبوم را افزایش دهد.

درمان پوست چرب و آکنه چالش برانگیز است. با این حال، درمان های خانگی اغلب علائم را بدون استفاده از داروهای تجویزی یا رژیم های مراقبت از پوست گران قیمت کاهش می دهند. در اینجا چندین درمان برای پوست چرب وجود دارد که می توانید در خانه امتحان کنید.

کاربرد آب برای پوست چرب
کاربرد آب برای پوست چرب

 

1. صورت خود را بشویید

به نظر واضح است، اما بسیاری از افرادی که پوست چرب دارند، صورت خود را روزانه نمی شویند. اگر پوست شما چرب است، باید صورت خود را دو بار در روز بشویید  اما در این کار زیاده روی نکنید. از صابون ها یا مواد شوینده تند خودداری کنید. به جای آن از یک صابون ملایم مانند صابون گلیسیرین استفاده کنید.

 

2. کاغذهای خشک کن

این کاغذهای نازک و کوچک از فعالیت بیش از حد غدد چربی جلوگیری نمی‌کنند، اما به شما این امکان را می‌دهند که چربی اضافی صورت خود را پاک کنید تا پوست براق و چربی پوست  به حداقل برسد. کاغذهای  خشک کن  ارزان هستند و بدون نسخه در دسترس هستند. در صورت نیاز در طول روز استفاده کنید.

کاربرد عسل برای پوست چرب
کاربرد عسل برای پوست چرب

3. عسل

عسل یکی از محبوب ترین داروهای طبیعی پوست است. به لطف توانایی های ضد باکتری و ضد عفونی کننده آن، ممکن است برای پوست های چرب و مستعد آکنه مفید باشد.

عسل همچنین یک مرطوب کننده طبیعی است، بنابراین به مرطوب نگه داشتن پوست کمک می کند . این به این دلیل است که مرطوب کننده ها بدون جایگزین کردن پوست، رطوبت را از پوست جذب می کنند.

برای استفاده از عسل برای درمان آکنه و پوست چرب، یک لایه نازک، ترجیحا خام، روی صورت خود پخش کنید. اجازه دهید حدود 10 دقیقه خشک شود و کاملا با آب گرم بشویید.

4. خاک رس آرایشی

خاک رس آرایشی که به آن رس شفابخش نیز می گویند، برای کمک به جذب چربی پوست و درمان بسیاری از بیماری های پوستی استفاده می شود. خاک رس سبز فرانسوی یک درمان محبوب برای پوست های چرب و آکنه است زیرا جذب بالایی دارد. خاک رس سبز فرانسوی به شکل پودر می باشد.

برای تهیه ماسک خاک رس سبز فرانسوی مناسب آبگرم:

آب صاف شده یا گلاب را به حدود یک قاشق چای خوری خاک رس اضافه کنید تا زمانی که حالت پودینگی شکل بگیرد.

مخلوط خاک رس را روی صورت خود بمالید و بگذارید تا خشک شود.

خاک رس را با آب گرم بردارید و خشک کنید.

ماسک‌های خاک رس که با آب پاک می‌شوند نسبت به ماسک‌های لایه بردار برای پوست شما بسیار ملایم‌تر هستند.

5. بلغور جو دوسر

بلغور جو دوسر به آرام کردن پوست ملتهب و جذب چربی اضافی کمک می کند. همچنین به لایه برداری پوست مرده کمک می کند. هنگام استفاده در ماسک های صورت، بلغور جو دوسر معمولا آسیاب می شود. می توان آن را با ماست، عسل یا میوه های له شده مانند موز، سیب یا پاپایا ترکیب کرد. برای استفاده از جو دوسر روی صورت به صورت زیر عمل میکنیم:

1/2 فنجان جو آسیاب شده را با آب داغ ترکیب کنید تا به شکل خمیر در بیاید.

1 قاشق غذاخوری عسل را در آن هم بزنید.

مخلوط جو دوسر را حدود سه دقیقه روی صورت خود ماساژ دهید. با آب گرم آب کشی شود بعد به آرامی خشک شود.

روش دیگر، مخلوط بلغور جو دوسر را به صورت خود بمالید و بگذارید 10 تا 15 دقیقه بماند. با آب گرم آب کشی شود بعد به آرامی خشک شود.

6. سفیده تخم مرغ و لیمو

سفیده تخم مرغ و لیمو یک داروی عامیانه برای پوست چرب هستند. تصور می شود که هر دو ماده منافذ را سفت می کنند. اسید موجود در لیمو و سایر مرکبات ممکن است به جذب روغن کمک کند. طبق یک مطالعه در سال 2008، لیموها همچنین دارای توانایی های ضد باکتریایی هستند. با این حال، این دارو برای افراد مبتلا به آلرژی به تخم مرغ انتخاب خوبی نیست.

برای تهیه ماسک صورت سفیده تخم مرغ و لیمو:

1 سفیده تخم مرغ را با 1 قاشق چایخوری آب لیمو ترش تازه ترکیب کنید.

آن را روی صورت خود بمالید و بگذارید تا ماسک خشک شود.

با آب گرم بردارید و خشک کنید.

کاربرد بادام برای پوست چرب
کاربرد بادام برای پوست چرب

7. بادام

بادام آسیاب شده نه تنها برای لایه برداری پوست شما عمل می کند، بلکه به دفع چربی ها و ناخالصی های اضافی نیز کمک می کند. برای استفاده از اسکراب صورت بادام به صورت زیر عمل کنید:

بادام خام را ریز خرد کنید تا 3 قاشق چایخوری درست شود.

2 قاشق غذاخوری عسل خام اضافه کنید.

به آرامی و با حرکات دایره ای روی صورت خود بمالید.

با آب گرم آب کشی شود بعد به آرامی خشک شود.

شما همچنین می توانید قبل از افزودن عسل، با آسیاب کردن بادام به صورت خمیری، ماسک صورت بادام درست کنید. بگذارید ماسک به مدت 10 تا 15 دقیقه روی پوست بماند. با آب گرم آب کشی شود بعد به آرامی خشک شود. اگر به آجیل حساسیت دارید از آن استفاده نکنید.

کاربرد آلوئه ورا برای پوست چرب
کاربرد آلوئه ورا برای پوست چرب

8. آلوئه ورا

آلوئه ورا برای تسکین سوختگی ها و سایر بیماری های پوستی شناخته شده است. طبق گفته کلینیک مایو، شواهد علمی خوبی وجود دارد که به درمان پوسته پوسته شدن پوست ناشی از لکه های چرب کمک می کند. بسیاری از افراد از آلوئه ورا برای درمان پوست چرب استفاده می کنند.

می توانید قبل از خواب یک لایه نازک به صورت خود بمالید و بگذارید تا صبح بماند. آلوئه ورا باعث ایجاد واکنش های آلرژیک در پوست های حساس می شود. اگر قبلا از آلوئه ورا استفاده نکرده اید، مقدار کمی از آن را روی ساعد خود آزمایش کنید. اگر در عرض 24 تا 48 ساعت هیچ واکنشی ظاهر نشد، استفاده از آن بی خطر است.

کاربرد گوجه فرنگی برای پوست چرب
کاربرد گوجه فرنگی برای پوست چرب

9. گوجه فرنگی

گوجه فرنگی حاوی اسید سالیسیلیک است که یک درمان خانگی رایج برای آکنه است. اسیدهای موجود در گوجه فرنگی ممکن است به جذب چربی اضافی پوست و باز کردن منافذ کمک کند. برای تهیه ماسک لایه بردار گوجه فرنگی به صورت زیر عمل کنید:

1 قاشق چایخوری شکر را با تفاله 1 گوجه فرنگی ترکیب کنید.

با حرکات دایره ای روی پوست آن را بمالید.

بگذارید ماسک به مدت 5 دقیقه روی پوست بماند.

کاملاً با آب گرم بشویید و خشک کنید.

همچنین می توانید فقط تفاله گوجه فرنگی یا برش های گوجه فرنگی را روی پوست خود بمالید.

کاربرد روغن جوجوبا برای پوست چرب
کاربرد روغن جوجوبا برای پوست چرب

10. روغن جوجوبا

اگرچه ایده استفاده از روغن برای پوست های چرب معکوس به نظر می رسد، روغن جوجوبا یک درمان عامیانه برای درمان پوست های چرب، آکنه و سایر مشکلات پوستی است.

تصور می شود که جوجوبا سبوم روی پوست را  جذب می کند تا غدد چربی را فریب دهد تا سبوم کمتری تولید کند و به متعادل نگه داشتن سطح چربی کمک کند. اگرچه هیچ تحقیق علمی برای حمایت از این نظریه وجود ندارد.

با این حال، یک مطالعه در سال 2012 نشان داد که استفاده از ماسک ساخته شده از خاک رس و روغن جوجوبا دو تا سه بار در هفته به بهبود ضایعات پوستی و آکنه خفیف کمک می کند.

مقدار کمی روغن جوجوبا کمک زیادی به شما می کند. استفاده بیش از حد ممکن است پوست چرب را بدتر کند. چند روز در هفته چند قطره را روی پوست تمیز ماساژ دهید تا ببینید چه واکنشی نشان می دهید. اگر نتایج آن مورد علاقه شماست، روزانه از استفاده کنید.

جلوگیری از چرب شدن پوست

زمانی که چربی پوست ناشی از ژنتیک یا هورمون باشد، جلوگیری از آن دشوار است. مراقبت مداوم از پوست و پرهیز از غذاهای ناسالم مانند غذاهای سرخ شده، غذاهای حاوی قند بالا و غذاهای فرآوری شده ممکن است کمک کننده باشد.

استفاده از لوازم آرایشی سنگین برای پوشاندن اثرات پوست چرب وسوسه انگیز است، اما این می تواند وضعیت را بدتر کند. هنگامی که پوست چرب ظاهر می شود، استفاده از لوازم آرایش، به خصوص کرم پودر را کاهش دهید. محصولات مبتنی بر آب را به جای روغنی انتخاب کنید. به دنبال محصولاتی با برچسب غیر کومدون زا باشید که کمتر احتمال دارد منافذ را مسدود کنند.

بسیاری از مردم ادعا می کنند که درمان های خانگی برای درمان پوست چرب وجود دارد. بیشتر درمان ها به خوبی مورد تحقیق قرار نگرفته اند. موفقیت یک درمان خانگی به چیزهای زیادی مانند وضعیت خاص شما و کیفیت محصولاتی که استفاده می کنید بستگی دارد.

ممکن است به داروهایی که مدتی استفاده می‌کردید، حساسیت داشته باشید. اگر پوست شما به هر محصولی حساس شد، مصرف را قطع کنید.

اگر یک درمان خانگی علائم را بدتر کرد، استفاده از آن را متوقف کنید و با پزشک یا متخصص طب سنتی خود تماس بگیرید. همچنین اگر علائم پوست چرب مانند آکنه شدید است، باید به دنبال کمک پزشکی باشید، زیرا ممکن است منجر به عفونت یا زخم شود.

11. خیار

بخشی از یک سالاد سالم و افزودنی عالی برای بخش  روتین مراقبت از پوست شما، ممکن است خیار را به عنوان چیزی برای قرار دادن در ساندویچ در نظر بگیرید، اما می تواند برای پوست های چرب نیز واقعا مفید باشد. آبرسان، قابض و در سفت کردن منافذ باز خوب است.

به طور طبیعی پاک کننده و سرشار از ویتامین های آنتی اکسیدانی مانند ویتامین A، E و منیزیم است، تعدادی دستور العمل برای ماسک صورت خیار خنک کننده وجود دارد، اما مورد علاقه ما باید ترکیب خیار با سفیده تخم مرغ و فقط کمی آب لیمو باشد. به مدت 15 تا 30 دقیقه روی صورت خود بگذارید تا علائم شما کاهش یابد

12. سرکه سیب

ما قطعا استفاده از سرکه مالت معمولی را به عنوان درمانی برای منافذ باز و پوست چرب خود نمی پذیریم، اما سرکه سیب متفاوت است. چون سرکه سیب حاوی آلفا هیدروکسیل اسید است و حتی می تواند به حذف سلول های مرده پوست و کاهش سبوم کمک کند و از مسدود شدن منافذ و لکه ها جلوگیری کند.

اکنون مهم است که توجه داشته باشید که نوع سرکه سیبی که استفاده می کنید می تواند بسیار مفید باشد، بنابراین اگر می توانید همیشه سراغ  محصولات ارگانیک بروید. سرکه سیب ارگانیک کاملا خام و بدون مواد افزودنی است، بنابراین توصیه می کنم حتما آن را  مورد بررسی قرار دهید

 

هرگز سرکه سیب را مستقیماً روی پوست خود نمالید. در عوض همیشه مطمئن شوید که ابتدا آن را با آب رقیق می‌شویید، فرض کنید نسبت 3:1 به نفع آب باشد، حداقل برای شروع با آب این کار را انجام دهید.

13. ماسک موز برای پوست های چرب

همیشه عسل درمان هر دردی بوده است. ماسک موز و عسل پوست شما را تسکین می دهد. یک موز بریزید و یک قاشق غذاخوری عسل را در مخلوط کن بریزید. چند قطره آب لیمو یا پرتقال به آن اضافه کنید. روی صورت خود بمالید و بگذارید 15 دقیقه بماند. با استفاده از یک پارچه خنک بشویید. به آرامی خشک کنید. این روال را با مقدار کمی مرطوب کننده دنبال کنید تا پوست شما هیدراته بماند.

14. قهوه برای پوست های چرب

قهوه آسیاب شده را با مقداری عسل مخلوط کنید و از این مخلوط برای اسکراب صورت خود استفاده کنید. پس از خشک شدن آن را با آب گرم بشویید. این اسکراب با بوی خوش یک لایه بردار بسیار خوب است که برای درمان پوست های چرب بهترین است.

15. جوش شیرین برای پوست های چرب

1 قاشق غذاخوری جوش شیرین را در 2 تا 3 قاشق غذاخوری آب مخلوط کنید تا خمیر خوبی به دست آید. این خمیر را روی صورت خود بمالید و پس از خشک شدن آن را بشویید. جوش شیرین دارای خواص ضد التهابی و ضد عفونی کننده است که به درمان پوست چرب کمک می کند.

16 .پوست پرتقال برای پوست های چرب

پوست پرتقال یک درمان موثر طبیعی برای مدیریت پوست های چرب است. پوست پرتقال را چند روز خشک کنید و سپس آن را به صورت پودر ریز خرد کنید. پودر را با آب یا ماست مخلوط کنید تا ماسک صورت درست شود. این ماسک طبیعی پوست پرتقال خانگی منافذ مسدود شده شما را باز کرده و پاک می کند. در عین حال خاصیت قابض آن چربی اضافی پوست را از بین می برد.

17.لیمو برای پوست های چرب

آب لیمو، گلاب و گلیسیرین را به نسبت مساوی مخلوط کرده و روی صورت خود بمالید. بگذارید 20 دقیقه بماند و آن را بشویید. این یک ماسک صورت موثر برای درمان مشکلات پوست چرب مانند آکنه، جوش و جای زخم است. لیمو دارای خواص ضد باکتریایی است، بنابراین بهترین انتخاب برای درمان پوست چرب است. گلاب به عنوان یک ضد عفونی کننده عمل می کند و همچنین به عنوان یک پاک کننده و تونر عالی عمل می کند تا پوست شما را شاداب کند. گلیسیرین با مرطوب کردن کامل پوست، پوست شما را آبرسانی می کند. این مخلوط را در یک بطری شیشه ای در یخچال نگهداری کنید و از آن به عنوان بخشی از برنامه روزانه مراقبت از پوست خود استفاده کنید.

18. سیب

اگرچه سیب فقط خاصیت ضد عفونی کنندگی خفیفی دارد، اما به عنوان قابض عمل می کند. اسید مالیک موجود در سیب چربی اضافی صورت را جذب می کند و همچنین به لایه برداری سلول های مرده پوست کمک می کند.

سیب رنده شده را به مدت 15 دقیقه روی صورت بمالید سپس با آب ولرم بشویید. همچنین می توانید با پوره سیب، ماست و آب لیمو یک ماسک صورت عالی برای صورت خودتان درست کنید.

کاربرد ماست برای پوست چرب
کاربرد ماست برای پوست چرب

19. ماست

اسید لاکتیک موجود در ماست به لایه برداری کمک می کند تنها کاری که باید انجام دهید این است که مقداری ماست ساده را روی صورت خود بمالید و بگذارید 15 دقیقه بماند، آن را با آب خنک بشویید. افزودن مقداری بلغور جو دوسر آسیاب شده و کمی عسل می تواند تفاوت زیادی را در عملکرد ماست ایجاد کند، زیرا بلغور جو دوسر به پاک کردن سلول های مرده پوست  کمک می کند در حالی که عسل به پوست آبرسانی می کند.

این درمان خانگی محبوب را هر روز به مدت حداقل یک هفته امتحان کنید و متوجه تفاوت زیادی در بافت پوست خواهید شد زیرا ناخالصی ها و چربی اضافی را از بین می برد.

20. استفاده از مرطوب کننده ها

در حالی که بسیاری از افرادی که پوست چرب دارند از ترس اینکه پوستشان چرب تر به نظر برسد از مرطوب کننده ها دوری می کنند، استفاده از مرطوب کننده های مناسب می تواند برای این نوع پوست مفید باشد.

برای افرادی که پوست بسیار چرب دارند، یک مرطوب کننده بدون چربی می تواند به حفظ رطوبت و محافظت از پوست کمک کند، بدون اینکه احساس چربی روی پوست تان داشته باشید.

یک مطالعه در سال 2014 نشان می دهد که آلوئه ورا می تواند مرطوب کننده خوبی برای درمان آکنه و پوست های چرب باشد.

برخی از ترکیبات موجود در آلوئه ورا می توانند اثر تسکین دهنده طبیعی بر روی پوست داشته باشند. این مطالعه اشاره کرد که یک محصول باید حداقل 10 درصد آلوئه در خود داشته باشد تا یک مرطوب کننده موثر باشد.

برخی از افراد ترجیح می دهند از ژل آلوئه خالص برای مرطوب کردن استفاده کنند، اما باید از مواد پنهان، به ویژه الکل دناتوره شده که می تواند پوست را خشک و تحریک کند، آگاه باشند.

نتیجه گیری

پیشگیری از پوست چرب که با ژنتیک مرتبط است دشوار است. حتی پوست چرب ناشی از تغییرات هورمونی نیز به سختی قابل کنترل است.

بهترین پیشگیری برای پوست چرب این است که فرد یک روال مراقبت از پوست را پیدا کند که موثر باشد و به آن پایبند باشد.

وقتی پوست چرب ظاهر می شود، پنهان کردن آن با آرایش می تواند وسوسه انگیز باشد. با این حال، برخی از محصولات، به ویژه محصولات مبتنی بر روغن، می توانند علائم را بدتر کنند یا منافذ را مسدود کنند.

آرایش مبتنی بر آب ممکن است برای برخی گزینه بهتری باشد، در حالی که برخی دیگر بدون آرایش برای پوستشان بهترین کار را می‌کنند.

بسیاری از مردم همچنین می گویند رژیم غذایی آنها چیزی است که پوست آنها را از عملکرد خوب باز می دارد. ممکن است به هیدراته ماندن، پرهیز از غذاهای چرب و چربی های ترانس و داشتن یک رژیم غذایی کامل و پر از غذاهای کامل کمک کند.

بسیاری از درمان های خانگی برای پوست چرب به خوبی مورد تحقیق قرار نگرفته اند، اگرچه برخی از آنها وجود دارند که شواهد علمی نشان می دهد می توانند موثر باشند.

آزمون نهایی اثربخشی یک تجربه شخصی است. یک فرد باید روتینی را پیدا کند که برای او مفید باشد و به آن پایبند باشد.

بهترین اقدام ممکن است مشورت با یک متخصص پوست و همکاری با آنها برای یادداشت برداری از فعالیت های روزانه و عواملی باشد که می تواند باعث چربی پوست شود.

ضروری است که ابتدا هر محصول یا روشی را روی قسمت کوچکی از پوست آزمایش کنید تا هرگونه واکنش پوست را متوجه شوید. اگر پوست نسبت به محصول خاصی واکنش بد نشان داد، نباید دوباره از آن استفاده کرد و افراد باید برای گزینه های دیگر با متخصص پوست مشورت کنند.

فردی که دارای آکنه شدید و علائم پوست چرب  را نیز داشته باشد باید برای بهترین راه برای محافظت از پوست و جلوگیری از عوارض جدی یا جای زخم به متخصص پوست مراجعه کند.

3.7 / 5. 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *